Řada evropských měst mění řízení a správu, což platí od roku 1985 i pro nizozemský Tilburg. Upustil od úřednického přístupu a dnes bývá uváděn jako nejlepší z moderních trendů v řízení veřejné správy. Tento byznysový systém je označován „Model Tilburg“ a mohli by se jím inspirovat čeští manažeři ve veřejné správě.
… Účelem reorganizace bylo zvýšit efektivitu a kvalitu práce městských úředníků lepším managementem na základě demokratických pravidel. Tilburg přijal decentralizovanou holdingovou strukturu s řadou nezávislých poboček nebo provozních společnosti. V rámci tohoto nového přístupu a výsledkově orientované organizační struktuře ředitelé poboček zodpovídají za všechny její manažerské aspekty.
… Politici jsou zodpovědní za „co“, úřednici (manažeři) za „jak“. Toto rozdělení zakotvují smlouvy mezi politickými entitami a managementem, v nichž se manažeři zavazují k dané produkci za danou cenu.
… Tilburg uplatňuje smluvní management, mezi jehož hlavní zásady patří zákaznicky orientovaný přístup, kvalita služeb a výkonu, výsledkový management a podnikatelská organizace. Ředitelé poboček disponují kompetencemi k jejich řízení a sestavují roční obchodní plán, ve kterém stanovují ceny a výkony.
… Ředitelé poboček podávají třikrát ročně zprávu zastupitelstvu a radě města o vývoji a naplnění rozpočtu. Manažerská zpráva obsahuje finanční prognózu a analýzu odhadovaných skutečností a má charakter „včasného varováni“. Každá pobočka také vypracovává zprávu o výkonech a finančních výsledcích.
… „Model Tilburg“ utvářel fungování města 20 let a byl velmi úspěšný. Byl sice před deseti lety opuštěn, ale řízení města jako firmy zůstává a rozvíjí se. Otázka zní: Je občan pro město totéž jako zákazník pro komerční firmu?
Read more...