PRAHA Žádná vědecká studie na toto téma neexistuje, ale jazykovědci a učitelé češtiny se shodují: jazyková kultura upadá. „Máme spoustu slov, která už nejsme schopni používat,“ říká ředitel Ústavu pro jazyk český AV ČR Karel Oliva. Středoškolský učitel češtiny Jiří Kostečka mu přizvukuje: „Studenti dnes neznají význam řady běžných slov jako třeba „strmý“, „přitakat“, „šídlo“, „ukoptěný“, „zmerčit“ nebo „přemítat“.
„Všichni češtináři pak potvrzují, že u žáků neuvěřitelným způsobem upadá nejen slovní zásoba, ale i syntax,“ říká Jiří Kostečka. „Gymnazisté dnes nenapíší souvětí, které má více než tři věty. Téměř nikdo neumí udělat pořádné přípustkové souvětí.“
Na vině tohoto stavu je podle jazykovědců i učitelů češtiny zejména to, že studenti málo čtou. Značné potíže proto mají s porozuměním klasickým literárním textům, třeba s Babičkou od Boženy Němcové.
pez, LN, 8.2.2014
* * *
„Cena za odmítnutí účasti v politice, je to, že vám budou vládnout méněcenní.“
Platón
* * *
„Budeme-li sloužit technice, budeme produkovat generace idiotů.“
Albert Einstein
* * *
„Nevzdělaný a nemorální národ tvoří masu, která je katastrofou demokracie.“
* * *
Komentáře
O jazykové průpravě na našich školách jen tolik, že když "češtinář" neučí srdcem, nemůže zapálit ani žáky. Vymlouvat se na IT technologii a že děti nečtou je jen zdůvodňováním si své rezignace.Začín á to již "pozdravem". Jsme asi jedinou zemí na světě, která pro tento účel má asi 8 výrazů. Od rána do noci slyším všade jen "Dobrý den". Plíšek
RSS informační kanál komentářů k tomuto článku.