Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Nejnovější komentáře

  • 26.07.2024 11:13
    Facebook promptly removed the post - www.facebook.com/.../ ...

    Read more...

     
  • 26.07.2024 11:05
    Facebook mi odebral příspěvek - www.facebook.com/.../ ...

    Read more...

     
  • 26.07.2024 10:59
    Podepsal jsem jako 80tý - viz text níže. Podepsaly by statisíce ...

    Read more...

     
  • 26.07.2024 10:57
    Dne 26.07.2024 v 8:34 Kristýna Gárská napsal(a): Dobrý den, pane ...

    Read more...

     
  • 22.07.2024 08:14
    Ve volbách do europarlamentu ale v poměru 12:9 uspěli ...

    Read more...

     
  • 16.07.2024 05:37
    Co jsou konspirace? Referáty soudců, usnesení, které vyloží věc ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

LN Ruediger CR 180216Stál nad městem a symbolizoval rozpolcenou identitu jeho obyvatel. Byl zadumán ave vážnémLN Ruediger D 180216 rozpoložení. Po válce už neměl co symbolizovat, a musel pryč. To město se jmenuje Jablonec nad Nisou a vede se v něm spor o sochu rytíře.

Ona rytířská socha byla dí­lem významného secesní­ho sochaře Franze Metznera (1870-1919). Stála v le­tech 1930 až 1945 v artdecové kašně před kostelem na jablonec­kém Horním náměstí. Představo­vala Rüdigera von Bechelarena, mytickou postavu ze středověké­ho eposu o Nibelunzích. Nepřečkala první měsíce po konci vál­ky, kdy byla i s kašnou jako sym­bol němectví rozebrána a odklize­na. Nikoli však zničena, což byl úděl jiných sudetských soch a pa­mátníků, třeba „příbuzného“ Ni­belunga Siegfrieda z blízkého Li­berce, který stál před radnicí a byl v květnu 1945 zcela zdemolován.

Rüdigerova socha měla víc štěs­tí. Už v roce 1950 se dostala do depozitáře Národní galerie a v roce 1968 ji odkoupilo jihobavorské město Kaufbeuren, kde se v nově postavené čtvrti Neugablonz usadilo několik tisíc vysídle­ných obyvatel Jablonce. V roce 1970 byl Rüdiger opět vztyčen a stojí v Neugablonzu dosud. Na místě sice nenápadnějším než ve starém Jablonci, zato mezi svými, byť dnes již spíše jejich potomky.

Město bez pointy

Po Rüdigerovi zbyla v Jablonci díra, architektonická i symbolic­ká. Ne že by si ji většina obyvatel příliš uvědomovala, natož aby tím trpěla. Město se za sedmdesát let výrazně proměnilo a na jeho ně­kdejší německost (v roce 1930 žilo v Jablonci 88 procent Němců) upomínají už jen bohaté architek­tonické památky z přelomu 19. a 20. století, pak velkorysá Nová radnice ze 30. let a dvě nej­významnější díla jabloneckého ar­chitekta Josefa Zascheho (1871-1957): secesní starokatolic­ký kostel a modemistický chrám Nejsvětějšího Srdce Páně, před nímž Rüdigerova socha stála. Dnes je před kostelem parkoviště a prostranství působí nehotově, a improvizovaně. Fotografie z 30. let činí dojem naproti tomu velkolepý. Patos Rüdigerova ges­ta skvěle kontrastuje se strohým klasickým modemismem Zasche­ho kostela. Symbióza žuly, travertinu, bronzu a vody musela jedi­nečným způsobem oživovat a po­vyšovat náměstí, ba celou centrál­ní část města, jejímž byla kašna vy­vrcholením. Pro ty, kdo fotografie znají, je město bez Rüdigera jako bez pointy.

Chtělo by se nyní napsat, že není divu, že v Jablonci vznikla iniciativa na Rüdigerovo zno­vupostavení. Ale byla by to fráze, neboť ke každé takové iniciativě je třeba odvahy a ochoty jít do ne­příjemných polemik. Loni na pod­zim podepsalo několik jablonec­kých osobností (mj. sochař Jiří Dostál, autor městských insignií Vladimír Komňacký a ředitel ar­chivu Jan Kašpar) memorandum, v němž vyzývají k úvaze, zda by se Metznerova kašna nemohla na Horní náměstí vrátit. Iniciativa získala podporu několika jablo­neckých radních a též primátora Petra. Beitla (ODS), který slíbil vyhotovení expertiz. Ideji nahrá­vá i skutečnost, že v letošním roce město bude slavit 150 let od udělení městských práv. Nelze předpokládat, že by se Rüdiger mohl objevit v Jablonci už letos, ale dejme tomu, že jubilejní rok je příznivý pro podobné úvahy.

Jak se dalo předpokládat, idea na­razila na odpor. Pravděpodobně ne řadových občanů, ti zčásti ne­mají na takové věci vyhraněný ná­zor, byť ve zkušební anketě, co by se v Jablonci mohlo postavit, se socha často objevovala.

Obránci národní cti

Proti se hlasitě ozývají občané, kteří mají pocit, že jsou představi­teli českosti a obránci národní cti. Ríidiger je dle jejich názoru sym­bolem němectví, a to jeho agresivní podoby, jež byla v roce 1945 poražena, a socha tedy právem sňata. Jablonec s Riidigerem by se tak dle nich vracel do období, které je překonané, navazoval na něco, co se současným, již ryze českým městem nemá nic společ­ného, a jak řekl jednatel jablonec­ké pobočky Svazu bojovníků za svobodu František Radkovič, mohl by sloužit jako místo pro se­tkávání neonacistů a revanšistů. To mimo jiné zaznělo na zasedá­ní zastupitelstva 21. ledna.

Skutečností je, že Rüdigerova socha je opravdu každým coulem německá, ba přímo germánská. Tedy pokud si pod tím představí­me něco blízkého Wagnerovu Sou­mraku bohů. Postoj figury je hero­ický a patetický, dokonalost brně­ní, do něhož je oděn, budí vzpo­mínky na filmy o křižácích, tragic­ky mytologické ladění je zcela vzdáleno představám, jak vypadá lyrický rek slovanského typu.

Kdo navštívil památník bitvy národů u Lipska, jehož sochařská výzdoba je rovněž dílem Franze Metznera (i z toho je patrné, o jak významného sochaře šlo), a pama­tuje si na ony strašlivé „rytíře osu­du“, strážící hrobku bojovníků, může si představit, že jeden z nich vstal a došel do Jablonce. Obnovovali by tedy v Jablonci germánsko-nacionalistickou ideo­vou veteš? Věc je samozřejmě, jak to v česko-německých vzta­zích bývá, komplikovanější.

Jak uvádějí ve své knize Pomní­ky a zapomníky historici Zdeněk Hojda a Jiří Pokorný, Rüdigerova socha se výborně hodila právě do Jablonce třicátých let, do města s rozpolcenou loajalitou. Rüdiger je totiž zajatec dvojí věrnosti. Je zavázán službou ke králi Hunů Etzelovi (Attilovi), tedy dalo by se říci Československé republice, a zároveň je pokrevně a přátelsky spřízněn s Burgundy čili Nibelun­gy (s říšskými Němci), proti kte­rým má přitom pozvednout zbraň. V tomto nelehkém dilematu ho za­chytil sochař Metzner, který sám pocházel ze Všerub u Plzně - což mu nebránilo vytvářet sochy, jež se pak i léta po jeho smrti tolik lí­bily německým nacionalistům, že s tím ani jeho předčasná smrt nic neučinila. A aby to bylo ještě slo­žitější, Metzner nevytvořil sochu původně pro Liberec, nýbrž pro Vídeň, kde však na její instalaci neměli po válce peníze. Měl je v roce 1924 Jablonec - Gablonz an der Neiße, který ze sochy v roce 1930 učinil jeden ze sym­bolů sebe sama. Nyní je příleži­tost se k tomuto odkazu vrátit, i když jen symbolicky a v replice. Bude zajímavé ten spor o zaduma­ného Nibelunga sledovat.

 

LN, 18.2.2016, Jiří Peňás

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)