Dne 21.4.2023 jsem před OS Beroun uviděl zaparkované Porsche. Položil jsem si otázku, zda jeho majitel je tělesně postižen, nebo vozí člena rodiny? Vzpomněl jsem si na známou, která bydlí ve II.patře a musela si nechat dodělat výtah, protože jí byl odmítnut příspěvek. Její syn vše zaplatil. Ve stejném domě bydlí také invalida, který dostal příspěvek na auto, ačkoliv nebudí dojem, že by byl zas tak moc tělesně postižený?
Více k tématu v tomto článku ze kterého cituji: Zjistilo se, že se v Česku prodávají stovky luxusních automobilů, ale z převážné většiny jsou deklarované jako firemní vůz. Loni se kupříkladu prodalo 560 sporťáků Porsche, ale jen 61 z nich je oficiálně soukromých. Ze 112 Ferrari dělá soukromou radost jen deset, z Aston Martinů (James Bond ho měl taky rád) jen jeden ze zakoupených čtrnácti a z 52 Lamborghini otročí v zájmu firmy všechny. Když se to všechno nasčítá a vezme se v úvahu, že každé takové auto stojí větší počet milionů a DPH je 21 procent a pak se počítá amortizace jako odpočtová položka z firemních daní, možná bychom se dobrali zajímavé sumy.
Mimochodem ve Švýcarsku při začátku mého exilu v roce 1982 vycházely každoročně tištěné kompletní seznamy SPZ, se jmény, adresami a telefonními čísly majitele. Účastníci dopravních nehod, nebo svědci mohli tak často ušetřit práci policie. Obávám se, že dnes už tento seznam nevychází, nebo byl patřičně ,v rámci GDPR, „zneškodněn“.
Dříve jsme původ auta poznali podle SPZ a zn. okresu. V rámci „ochrany soukromí“ na veřejnosti, se tak SPZ staly utajovanějšími. Ochrana soukromí omezuje stále více veřejný zájem, v rozporu se zdravým, selským rozumem. JŠ
Read more...