Doporučuji poslech komentáře bývalého ředitele ČEZ Martina romana v pořadu VIZE Z KRIZE na ČRoPlus dne 15.1.2021 (od 17:50:00 hod. - Odpolední Plus). V pár minutách zaznělo vše podstatné.
Výsledky ČŠI jsou alarmující: 6% škol ovládá základy jazyka předepsané vzdělávacím programem, v dějepisu méně než 3%, v zeměpisu 1% a v matematice pouhých 0,6% škol. 7% škol nemá ani jednoho žáka, který by ovládal základy matematiky. Zredukovat osnovy, snaha naučit více vede k tomu, že nenaučíme téměř nic. Naše operativní paměť pojme najednou 3-8 informací, dlpouhodobá je nekonečná. Informaci je třeba 5-6 aktivně použít, s časovám odstupem, aby byla trvale uložena. Neučíme, odučujeme. Děti ví např. kdy byla vydána Zlatá Bula Sicilská, ale už neví proč byla důležitá.
Proč bychom měli v době Google vůbec něco vědět právě proto, že naše operativní paměť je velmi omezená. Nejefektivnější metodou vzdělávání je zpětná vazba – od studentu k učiteli a naopak. Pokud učitel neví, zda žáci chápou jeho výklad, nemůže dobře učit. Nejzbytečnější otázka ve vzdělávání? „Kdo ničemu nerozumí, ať se přihlásí“. Jediná efektivní cesta je kladení otázek studentů, optimálně celé třídě najednou. Skupinová práce, projekty konstruktivistické učení děti baví. Získávají díky jim sociální schopnosti, ale musíme vědět, že z pohledu vzdělávání nejsou moc efektivní.
Nejlepších výsledků ve vdělávání dosahují země, ke jsou centrálně hodnocené maturitní zkoušky.
Je to spravedlivé a transparentní, studenti se více snaží. Pokud se nechá na školách, nemá zkouška téměř žádnou relevanci. Stejný výkon může být na jedné škole hodnocen jedničkou a na druhé čtyřkou. SRN má 16 zemí a postupně během 20 let všechny, kromě jedné, přešly na centrálně opravované maturity. V těch zemích, kde se tak satlo, se zlepšily výsledky žáků v mezinárodních srovnávacích testech, zvýšily se průměrné výdělky absolventů, klesla nezaměstnanost a vzrostlo HDP ve srovnání s těmi zeměmi, které nechaly opravování maturit na školách.
Je škoda, že Česko jde opačným směrem než Německo.
Ono to naštěstí není zase tak složité. Stačí se podívat na výsledky výzkumu, na to co funguje ve světě a být důslední v uplatňování nejlepší praxe. Není potřeba vymýšlet kolo.
***
… Jen o chlup unikla v uplynulých dnech jednomu z největších českých géniů, a to Járovi Cimrmanovi, jedinečná pocta. Mohla být po něm pojmenována česká vědecká polární stanice v Antarktidě. Návrhem se seriózně zabývalo i ministerstvo zahraničních věcí. … To také něco vypovídá o „úrovni“ současné české společnosti.
Čeští žáci jsou se školou nejméně spokojeni v celé Evropě.
Není-li funkční vzdělání, je ohrožena materiální a mravní vyspělost země. Ta je potom méně odolná vůči totalitním praktikám a systémům.
Jan Šinágl, 17.1.2021
***
Ve školách by se mělo mnohem víc číst. A nejen v hodinách češtiny - Školy čerpaly před pěti lety v rámci Výzvy 56 od ministerstva školství peníze na nákup knih, ale pořídily je jednorázově po 30 kusech a v doplňování fondu nepokračovaly. Veřejné knihovny chvíli hlásily pokles zájmu, ale děti se brzy vrátily, protože ve školách nepřibývalo nic nového. …
***
Před 350 lety zemřel učitel národů Jan Ámos Komenský
***
… Nebude tedy důvod, proč by se někdo obával přidat se k těmto poradám, když nikdo nebude předem rozhodovat za něj, ale sám sobě bude v jedné každé věci mluvčím, soudcem i svědkem. A doufáme, že touto cestou dosáhneme určitého zdárného výsledku, neboť nikdo nebude zaváděn do pro něj neznámé houště autorů, ale bude veden otevřenou plání věcí tak, aby mohl vlastníma očima, nikoli cizími brýlemi, všechno vidět a ohmatat. Vždyť jedině věci, protože jsou tím, čím jsou, nás mohou přivést ke shodě.Ti, kteří mezi sebou sami vedou o věcech spory, to nikdy nedokáží.
Read more...