Benjamin Franklin (1706–1790) o společné odpovědnosti: „Musíme všichni táhnout dohromady nebo viset každý zvlášť.“
* * *
Při vší tragédii, lidstvo, za své dosavadní chování, “sklízí“ za koronavirus zasloužený „účet“. Žili jsme nenormálně a zvykli si na nenormální jako normální. Obávám se, že nás čeká další „lekce“ mocné přírody – sucho – a potřebná "léčba", aby se zabránilo nejhoršímu.
Byly jsme prameništěm vody pro Evropu, toho nejcennějšího co jsme měli. Dobrovolně jsme se „dárkyně života“ postupně zbavovali postupnou likvidací po generace budovaného vodního hospodářství našimi předky. I Sahara byla kdysi plná zeleně. Nejvyšší čas, aby se opět do našich životů navrátil zdravý rozum, jinak ho nahradí příroda za cenu obrovských škod, za které můžeme poděkovat jen sami sobě.
Budeme muset přehodnotit naše dosavadní životní postoje a priority. Smyslem života nejsou jen nákupy, stavění chalup, vil, auta, cestování, konzum všeho možného i nemožného, koukání do různých krabiček na životy druhých, pracovat, kupovat nesmysly a přitom neznat ani souseda. Cestou je obnova vzájemné, každodenní, přirozené komunikace se svým okolím a budovat skutečné hodnoty v místě kde žijeme.
Vše bude jinak a jiné cesty není, chceme-li se opět chovat jako lidé, prožít smyslplné životy a nezanechat po sobě jen „konzumní spoušť“ těm co přijdou po nás. Lidé jsou od sebe sociálními sítěmi izolování, o to více manipulováni a zbavováni své přirozenosti aniž tuší.
Dodnes dodržují Židé „šábes“, kdy od pátečního večera do sobotního se od všeho okolního „odstřihnou“ a udržují si tak soudržnost rodiny, ohrožované vnějším světem. Program rodiny určuje otec, žádná televize, rádio, jen vzájemná rodinná komunikace. Skvělá prevence před negativními vlivy prostředí, pomáhající udržet normálnost vztahů a myšlení. Duševní hygiena, kterou má dnešní svět tolik zapotřebí.
Připomínám slova Mojžíšova ze Starého zákona o potřebě odpustit všechny dluhy každých 50 let, aby se odstranila nahromaděná nerovnováha, nespravedlnost a novým začátkem zabránilo hrozícím kolapsům a katastrofám. V dnešním zadluženém a předluženém světě stojí za připomenutí. Všichni nemůžeme být bohatí a žádný bohatý si nekoupí ani za miliony chleba, když nebude nikým vyroben.
Není normální, kdy pár jednotlivců či skupin vlastní většinu majetku světa a zásadně ovlivňuje jeho chod. Nezřízený blahobyt „leze na mozek“, vede k samotě, frustraci a následně k rozpadu mravů a mravních hodnot. Žijeme za vypůjčené peníze našich dětí. Zadlužení všech se odehrávalo už v době blahobytu. Dnes dosáhlo dále neudržitelné hranice. Stali jsme se tzv. „zážitkovou společností“, která si myslí, že vše lze koupit. Příroda nás donutí k uskrovnění a věnování více času i jiné práci, než neustálé, primitivní, sebezničující honbě za ziskem, majetkem a povrchními „zážitky“.
Je třeba návratu ke skutečným hodnotám a poctivé práci.
Globální svět zabloudil a potřebuje „globální odpočinek“, aby se umožnil návrat normálnosti. Pokud toho nebudeme schopni, vynutí si ho příroda sama a patřičným způsobem „eliminuje škůdce“. Příroda je daleko moudřejší a rozumnější než člověk. Každý musíme začít sám u sebe.
Bohumil J. Studýnka: Současná koronavirová pandemie je podle anglosaského práva nesporně Act of God, zásahem boha, s nímž se zástupci prozřetelnosti na Zemi – vlády států – budou muset vyrovnat bez ohledu na vyšší moc. Nejen v Česku bude váženo a zváženo, kdo jednal, tedy konal a vykonal, a kdo byl zpupný a jen pózoval.
První zásah boha s cílem napravit/změnit nežádoucí mezilidské jednání je v kapitole 6, První knihy Mojžíšovy Genesis:
„Viděl Hospodin, jak se na zemi rozmnožila zlovůle člověka, a každý výtvor jeho mysli i srdce je v každé chvíli jen zlý. Litoval, že na zemi učinil člověka, a trápil se ve svém srdci. Řekl: ,Člověka, kterého jsem stvořil, smetu z povrchu země, člověka i zvířata, plazy i nebeské ptactvo, neboť lituji, že jsem je učinil.‘ Ale Noe našel u Hospodina milost. Bůh pohleděl na zemi; byla celá zkažená, protože všechno tvorstvo pokazilo na zemi svou cestu. Řekl Bůh Noemu: ,Rozhodl jsem se skoncovat se vším tvorstvem, neboť země je plná lidského násilí. Zahladím je i se zemí. Hle, já uvedu potopu, vody na zemi, a zahladím z pod nebe všechno tvorstvo, v němž je duch života. Všechno, co je na zemi, zhyne. S tebou však učiním smlouvu. Vejdeš do archy a s tebou tvoji synové, tvá žena i ženy tvých synů.‘“
Událost byla Act of God v původním smyslu – potrestání lidstva kvůli nápravě zla, pýchy, nedostatku pokory, a nejspíše i blbosti. Žádný konkrétní člověk ji nezpůsobil, ani ji neplánoval. Prostě se stala.
Benjamin Franklin (1706–1790) o společné odpovědnosti: „Musíme všichni táhnout dohromady nebo viset každý zvlášť.“
* * *
Najít hranici kdy znovu nastartovat ekonomiku není snadné. Její pozdní nastartování, může způsobit daleko větší - a nevratné škody, než samotný koronavirus, včetně zdravotních a psychických, kdy mnoho lidí ztratí zaměstnání s patřičnými dopady na rodiny, tedy i samotnou společnost. Procházíme těžkou zkouškou vedení země i nás samých. Dalšími mohou být nedostatek vody a možné statisíce nezaměstnaných v důsledku krachu mnoha firem.
Blahobyt je iluze. Koronavirus tak zničí mnoho iluzí. Přiměje každého člověka, aby se opět soustředil na to podstatné.
Celý svět bude potřebovat nový "Marshallův plán", ale už žádné další zničující privatizace podle českého vzoru. Klausů bylo dost, my i svět potřebujeme nové Bati!
Jan Šinágl, 12.4.2020
* * *
Read more...