„ZE VŠEHO NEJTĚŽŠÍ JE PŘEDVÍDAT MINULOST.“ Goorge Orwell
* * *
„Češi mají vynikající schopnost, že dokáží všechny průsery, které si zaviní sami, včas na někoho svést.“ - „Dej člověku do vlastnictví holou skálu a on ji promění v zahradu. Dej člověku zahradu a on ji za devět let promění v poušť.“
Připomínám můj článek z 28.11.2012, stále aktuální! Slova o odpovědnosti a kázni režiséra Krejči tesat do kamene. Video na internetu už nenaleznete (autorská práva opět zasáhla). Pořídil jsem tehdy zvukový záznam tuše, že video nemusí mít dlouhou „životnost“…
* * *
Léčba Klausem, aneb stále platná slova Otomara Krejči
Nadčasová, moudrá slova v komentářích Otomara Krejči o povaze a charakteru českého člověka a národa, jsou stále platná a aktuální i pro dnešní stav země, chování a myslí občanů. Klaus je symbolem pro hospodářskou a morální destrukci národa, ze které se už nemusí naše země vzpamatovat. Otomar Krejča o odpovědnosti a kázni – v několika vteřinách řekl o nás to podstatné. J.Š.
* * *
Nebýt Bílé Hory, kde bychom už asi byli…
„Češi mají vynikající schopnost, že dokáží všechny průsery, které si zaviní sami, včas na někoho svést“.
… To, že je jazyk český méně používán, není důsledek oné bitvy. Však také Josef II. vydává verdikt o tom, že všichni obyvatelé říše mají právo naslouchat slovu Božímu v jazyce mateřském. Ruší sice řády, ale staví také stovky nových kostelů. …
Odčinit Bílou Horu - to bylo bohužel také nesmyslným a nelogickým podtextem vzniku nového Československa v roce 1918.
… Takže Bílou Horu si každá doba symbolizuje podle potřeb. 18 a 19. století ji charakterizovala jako počátek násilné germanizace a národní poroby. Jakkoli příznaky germanizace a národního utlačování se v tomto období objevují, nemají nic společného s výsledky bitvy na Bílé Hoře, ani s historickými událostmi, které po 8. listopadu 1620 následovaly.
Vše to posléze umocnilo století dvacáté. Nejprve jsme ji „odčinili reformami po roce 1918“ (Pryč od Vídně, pryč od Vatikánu), posléze jsme ji charakterizovali zcela nesmyslně jako „první Mnichov“, kdy nás zradili západní spojenci. Vytvářeli jsme si jakýsi nelogický trojúhelník – bitva u Lipan, Bílá Hora a Mnichov. Ale Bílá Hora se hodila, jako vždy. Strašákem zůstala i po válce. Straší bohužel i v hlavách těch, kteří mají dost času i peněz na to, aby se dovzdělali.
- století připomíná (vyjádřeními špatně vzdělaných politiků) jako symbol pokračování Bílé Hory existenci Evropské unie a Lisabonské smlouvy a tak podobně. Jak se nedávno vymlouval doma jeden známý. Když jsem si včera v hospodě vzpomněl, co nám udělali na Bílé Hoře, propil jsem celou výplatu. Pokud se jeho manželka vzdělávala v historii za totality, musela ho pochopit.
Daniel Kolář v jednom ze svých nedávných článků o restitucích připomněl slova Pekařova v jednom článku zveřejněném v Národní politice: "Žijeme v době, kdy víc než kdykoli jindy vniká i do výkladu dějin demagogie jednotlivců a stran se všemi svými vášněmi, ano, kdy z propadlišť minulosti dere se na venek temno konfesijních svárů a nenávistí."
* * *
Z diskuse: František Kobliha 2012-11-26 23:53
Článek plně podporuji. V historii není nikdy nic černé a bílé. Konflikt v 30-leté válce spíše připomíná hospodskou rvačku, kde se bije každý s každým. Tak to bylo i českých zemích. Je nesmysl si myslet, že germanizace zemí začala po Bílé hoře. Jsem z Nového Jičína, které nedávno o svém městě vydalo podrobnou historickou knihu (všem novojičínským vřele doporučuji). V ní se jasně dočteme, že Nový Jičín založili němečtí osadníci, ale už ve 12 století, i když první písemná zmínka o městě je až z roku 1313. Po celou dobu, s výjimkou pár desetiletí na přelomu 16 a 17 století byli moravští Němci ve městě ve velké většině. Pro město, které do té doby vzkvétalo, přišel útlum až s Jezuitskou vrchností po Bílé hoře. Takže první paradox. Město se z tohoto řehole nakonec dostalo a bylo zase významným centrem na severní Moravě až do období 2 světové války. Následoval divoký odsun, z kterého se město zalidněné přistěhovalci z okolí, kteří neměli k místu žádný citový vztah, po celá desetiletí komunismu nevzpamatovalo. Díky bohu, politici a občané města si začali uvědomovat, že město nevzniklo po 2 světové válce, ale je tu již cca 700 let. Na občanské a politické scéně se znovu připomínají významné osobnosti města z dřívějších zlatých časů. A světe div se, nikomu nevadí, že se připomínají a oslavují moravští Němci. Nikdo neprotestuje, nedemonstruje a je klid. Město znovu vzkvétá a čím dál víc ho navštěvují bývalí spoluobčané z Německa. Na městském hřbitově jsou ošetřovány německé náhrobní pomníky s odkazem v obou jazycích, že po staletí ve městě žili v míru Němci a Češi (rozuměj Moravané) a nyní v míru na tomto místě odpočívají. Můj závěr. Benešovy dekrety jsou hanebné a dodnes nemohu pochopit, jak je možné "právně" a kolektivně vyhostit spoluobčany, kteří měli ČS státní příslušnost. Doufejme, že nový president zaujme jiné stanovisko nežli tento současný. Posunulo by nás do dál do kulturní Evropy. Mám jen strach, že nový president bude mluvit, jak mu káže nacionální většina ve státě.
„Dej člověku do vlastnictví holou skálu a on ji promění v zahradu. Dej člověku zahradu a on ji za devět let promění v poušť.“
Jan Šinágl, 28.11.2012
* * *
Read more...