V roce 1935 inicioval finanční sbírku mezi významnými československými občany v Československu "Fond pro tisíc pilotů", aby bylo umožněno 1000 mladých Čechoslováků naučit se létat - Je obdivuhodné, jak široce podporoval Jan Baťa obranu Československa
Odtajněné dokumenty z Národního archivu USA přinášejí další, dosud široké veřejnosti neznámý pohled na jednoho ze slavných Čechů, který podporoval naše piloty až do konce druhé světové války. Díky jím organizované národní kampani pro 1000 pilotů, zorganizoval Jana Bati vyškolení 250 československých letců ve Zlíně. Mnoho z těchto pilotů uprchlo z Československa a létalo pod křídly RAF. Většina těchto pilotů, vyškolených díky Janu Baťovi, létala v perutích č. 310, 311, 312 a 313.
Všimněte si, že podobnosti Baťova prototypu stíhacího letounu z roku 1937 a letadla na plakát z roku 1935. Nabízí se otázka, zda reklamní oddělení firmy Baťa se na vývoji tohoto letadla take nepodílelo?
Závažné otázky by měly být položeny českým historikům?! Proč tak důležité informace o podpoře Jana Antonína Bati na obranu země jsou dodnes zamlčovány? Nevypovídá nic dobrého o naší zemi, když Jan Antonín Baťa byl v naší zemi právně celých 67 let považován za kolaboranta a zločince a kdy jeho potomci roky, marně udilují o navrácení komunisty ukradeného majetku po II. světové válce?!
Vlevo: Baťův Zlín XIII OK-TBZ Fighter 1937
Vpravo: 1000 nových pilotů vycvičíme z národní letecké sbírky - šekový účet 2000
P.S.
Zkuste najít obě fotografie na google? Ode dneška jen díky tomuto článku, alespoň snadněji, pokud vůbec kdy byly na internetu?!
Jan Bata se setkává s prezidentem Edvardem Benešem na výstavě v Praze ve Stromovce r. 1936.
* * *
[1] Czechoslovakia Under Nazi Domination, Issues 114-217, The Council, 1942 - Czechoslovakia
[2] National Archives, Declassified - Encl. No. 1 to Dispatch No. 216, dated July 11, 1946 from American Embassy Rio do Janeiro, entitled "Additional Information Regarding Jan Bata."
Jan Šinágl, 8.3.2015
Read more...