Český vědec na cestě po zemi, kterou již více než dvacet let ovládají Rusové - Čeští podporovatelé putinovského Ruska by si měli udělat výlet do Abcházie, kavkazské země, která se v 90. letech s ruskou pomocí odtrhla od Gruzie.
Sedím s kolegou v hotelovém pokoji a sleduji televizní debatu. Zajímavá není pouze tématem diskuse - válkou na Ukrajině ale také rozložením sil. Najedná straně šest řečníků, všichni moderátoři a naprostá většina publika. Na druhé podivný človíček, který svým vzezřením připomíná odlehčenou variantu sloního muže, koktá a přibližně v polovině debaty začíná vysílat signály blížícího se pláče. Ostatní diskutující i moderátoři Se mu smějí, ukazují na něj prstem a nevěřícně kroutí hlavou. Ačkoliv je od Samého začátku diskuse jasné, kdo má pravdu a kdo je pouze exotickým šílencem, shrne na závěr jeden z moderátorů výsledek diskuse a s pohrdáním vykáže podivína ze studia.
Vykázaný diskutující „reprezentoval“ názor Evropské unie, všichni ostatní hlas Rozumu a Ruska. Debata v nás vyvolávala smích, ale zároveň vzbudila i tíhu a hrůzu: pořad nebyl parodií a většina lidí, které jsme zde potkali, mu věřila. Téměř každý, kdo si myslí něco jiného, než televizní propaganda hlásá, je považován za špióna nebo oběť manipulace tajných služeb USA a Izraele. Jsem v Abcházii, v zemi, která už více než dvacet let jde po „ruské“ cestě k budoucnosti. …
… Hned první zážitek se hluboce zarývá pod kůži. Hraniční přechod na abcházské straně tvoří dvě linie, mezi kterými vede úzký chodník z obou stran obklopený čtyřmetrovým plotem zakončeným ostnatým a žiletkovým drátem. U první linie stojí hlouček přibližně dvaceti venkovanů, kteří se vracejí z Gruzie, kde podle svých slov prodávali ovoce, sušený čaj a další zemědělské produkty. Postavím se k nim a čekám, zatímco nás pozoruje asi sedm pohraničníků, pět ruských a dva abchaz- ští, a dva příslušníci ruské tajné služby FSB, kteří všemu na první pohled velí.
Abcházští pohraničníci vyloví z davu dva své známé a po schválení jedním z příslušníků FSB je pouští dál. My ostatní čekáme, deset minut, dvacet minut, třicet minut, hodinu. Dochází mi trpělivost a vydávám se chodníkem směrem k druhé linii - okamžitě jsou u mě a musím zpátky k první linii, kde začíná druhé kolo čekání. To je naštěstí o něco kratší a záhy přichází pohraniční „odbavení“. Protože jsem „zlobil“, jdu samozřejmě poslední, takže mám možnost zaznamenat, jak jednoho Ab- cházce s platným cestovním pasem i povolením pro vstup do Gruzie ruský příslušník FSB vykazuje zpátky na most se slovy: „Dva měsíce v Gruzii? Tak to tě tu už nepotřebujeme - zmiz si tam, kde se ti tak líbí!“ Abcházec pouze odstoupí pár kroků, sklopí hlavu a začíná trpělivě čekat, jestli se cizí státní příslušník slituje a pustí j ho do jeho vlastní země.
Po dalších čtyřiceti minutách přicházím na řadu a po krátkém bezvýznamném výslechu Abcházců si mě k druhé linii odvádí příslušník FSB. Ocitám se v malé místnosti, přede mnou můj otevřený kufr, na stole můj fotoaparát a mobil a proti mně dva příslušníci FSB. Prochází fotku po fotce v mém fotoaparátu a po mém krátkém komentáři každou fotku smažou. Chvilku protestuji a snažím se vysvětlit, že bezpečnost Abcházie ani Ruska fotka mé manželky se psem či stromu v Troubsku u Brna nijak neohrožuje, ale to nikoho nezajímá. Začínám mít dojem, že celé je to prostě demonstrace síly. Ke hře patří i otázka, jaké bylo v Londýně v říjnu minulého roku počasí. Nebyl jsem sice v Londýně a v pasu nemám ani razítko dokumentující moji skutečnou říjnovou návštěvu skotského Glasgow, ale účel byl splněn. Po dvou hodinách mám kompletně prázdný fotoaparát, vyčištěný mobil a jsem vpuštěn do země s upozorněním, že pokud nebudu mít v pořádku „výstupní vízum“, nesmím Abcházii opustit. „Dostanete ho, jen když budete dodržovat všechny zákony,“ upozorňuje mě příslušník FSB s důrazem na slovo všechny. …
Bojujeme za Putina
Od první hodiny se snažím ve volných chvílích sledovat televizi a občas si koupím noviny. V deníku Komsomolská pravda Abcházie čtu hned druhý den pobytu o tom, jak NATO na začátek léta 2015 připravuje válku proti Rusku (a Abcházii). Zprávy z války na Ukrajině komentuje televizní reportér výkřiky „Hurá, hurá, naši chlapci právě dobyli kótu B237 a zítra určitě získají i kótu A655!, neumíráme tu zbytečně, bojujeme za Putina, bojujeme za Rusko“. V diskusních pořadech vystupuje jako zástupce Ukrajiny či EU vždy někdo na první pohled nedůvěryhodný - buď podivín, nebo člověk, který skoro neumí ruský. Tomu, kdo si zvykl na pluralitní prostředí, je taková forma propagandy mimořádně protivná, ale tady funguje. Až na jednu výjimku jsem nepotkal člověka, který by se od propagandistického televizního i tištěného třeštění dokázal odpoutat.
Jako Češi máme jedinou výhodu, za kterou se ovšem hluboce stydím. Během týden vystupuje v ruské televizi hned dvakrát Miloš Zeman: poprvé mluví o nesmyslnosti sankcí, podruhé o tom, že ruským představitelům máme věřit. Nejspíše čte Komsomolskou pravdu Abcházie.
Mnohem lépe než oficiální propaganda na mě působí připravená setkání se studenty, s několika stále existujícími ne- ziskovkami a představiteli Suchumské univerzity. Abcházci (stejně jako Gruzín- ci) jsou nesmírně pohostinní, a i když jsme z podezřelé země, po několika desítkách minut vždy převáží historicky hlubší rovina a jsme přijati jako hosté, což na Kavkaze znamená se vší oficialitou a štědrostí.
Neziskové organizace jsou sice pod tlakem, ale dosahují drobných úspěchů. Jejich členům nehrozí časté bezdůvodné zatýkání či dokonce zbití na ulici jako v Rusku. Za úspěch považují například úpravu zákona týkajícího se práva na informace, opatrné zahájení debaty o násilí páchaném na ženách nebo výsadbu stromů v hlavním městě.
Ve velmi špatném stavu je ale místní univerzita. Velká většina učeben má vy- třískaná okna, jídelna, která nemá okna a prostor osvětlují jen blikající zářivky, připomíná protiatomový kryt. Počítače na univerzitě téměř nejsou a nemalá část učitelského sboru s nimi nikdy nepřišla do styku. Způsob výuky i architektura malé části fungujících učeben připomíná ze všeho nejvíce kasárna a dění v nich. Evropská unie, v níž nikdy nebyli, studenty dílem láká mírou konzumu, a dílem odpuzuje svou „zkažeností“. Na rozdíl od studentů v Rusku si ovšem v Abcházii nemyslí, že jejich systém vzdělávání je nejlepší na světě, a možnost studovat v zemích Evropské unie je pro ně nesmírně lákavá. Kdyby dostali šanci, určitě by se ji snažili využít. Motivace zažít svět jinak je vysoká.
V ruském zakletí
Po několika dnech, více než deseti setkáních a mnoha nachozených kilometrech městy, vesnicemi i krásnou přírodou se odvažuji obecnějších otázek. Jak je možné, že v zemi s takovým potenciálem rozvoje neexistuje dvacet let po válce nic, co by alespoň vzdáleně připomínalo pokrok? Jak to, že chybí jakákoliv forma zdravotního pojištění? Jak to, že silnice jsou v dezolátním stavu bez náznaku oprav a většina budov (včetně těch v hlavním městě) chátrá? Proč se - navzdory atraktivitě černmořského pobřeží pro Rusy - hotely na pobřeží rozpadají? A na druhou stranu, jak to, že v takto zpustošené zemi není hlad? Jinými slovy, proč Abcházie připomíná pacienta, kterému doktor odmítá pomoci, ale nenechá ho ani zemřít?
Vysvětlení, ke kterému dospívám, je | poměrně prosté. Ruským zájmem na územích, kde získalo vliv a moc, není rozvoj těchto území a už vůbec ne dobrý život lidí v nich, ale spíše udržování stavu závislosti, který znamená podporu zajišťující nezbytné minimum pro přežití, ale zároveň nic navíc. Proto je tolik (na první pohled zbytečných a špatně placených) míst u policie a ve státní správě, ale nulová podpora rozvoje podnikání. Proto není hlad - ten by znamenal vzpouru - ale také žádná podpora univerzitě či rozvoji turismu. Proto je propaganda tak silná a všudypřítomná - někdo by se přece jen mohl začít ptát, kam se za dvacet let země posunula a proč. Abcházie je ruskou kartou proti Gruzii a výcvikovým prostorem ruské armády, ale její rozvoj je chápán jako nežádoucí. Myslím, že výstižné slovo je zakletí.
Ale možné je i jiné vysvětlení. Současné Rusko je tak spjato se silovými strukturami, že jejich podpora odčerpává zdroje, které pak chybí všude jinde. Nemůžete mít extrémně vysoký počet policistů, vojáků a agentů a zároveň dostatek doktorů, učitelů a vědců. Nemůžete mít tolik vojenských základen a zároveň kvalitní silnice či fungující univerzitu. Připojíme-li k takovému vysvětlení typickou postsovět- skou necitlivost k veřejnému prostoru a nedůvěru k podnikatelské soutěži a úspěchu, získáváme podobné, snad jen o trošku méně konspirativní zakletí.
Ať již platí první nebo druhé vysvětlení, padá většina argumentů českých podporovatelů ruské politiky na východní Ukrajině či Krymu. Zkušenost z Abcházie velmi přesvědčivě ukazuje, jak bude vypadat východ Ukrajiny za dvacet let, pokud ustoupíme Rusku, a kdo jejím zakletím nejvíce utrpí. Budou to obyčejní Ukrajinci a Rusové na úkor držitelů bezskrupulózní moci.
Kde vládne úpadek
Od okamžiku, kdy jsem se vrátil, stále přemítám o české levici, ke které se svým způsobem hlásím. Nejčastěji přitom myslím na levicové politiky a novináře, kteří dokážou kombinovat slova o zájmu prostých lidí s podporou politiky současné Ruské federace. Buď o situaci lidí v zemích, kde putinovské Rusko uplatňuje svoji moc, nic neví, nebo ví a schoulený Abcházec nevpuštěný do vlastního státu pro ně nic neznamená. Miloš Zeman v rozhovorech pro ruskou státní televizi, Michal Hašek na svém facebookovém profilu, komunističtí poslanci Vojtěch Filip a Miroslav Ransdorf ve většině svých vyjádření vlastně nejvíc ze všeho popírají, že jim kdy o nějakého „obyčejného člověka“ šlo. Podpora Putina dnes je totiž rovna podpoře režimu, který s obyčejnými lidmi zachází mnohem hůř než tolik kritizovaný kapitalismus.
Stejně nepochopitelná je pro mě ovšem i ta část česká pravice, jejímž hlavním cílem je přes realitu mizející Ukrajiny rozbití Evropské unie. Je pravda, že Rusko (či Abcházie) nemá štědrý systém přerozdělování, to ovšem neznamená, že v něm vládne volný trh libertariánského střihu. To, co nabízí je policejně-vojenský režim, kde každý důstojník znamená mnohem víc než ten nejschopnější podnikatel nebo liberální myslitel.
Počítače na univerzitě téměř nejsou a nemalá část učitelského sboru s nimi nikdy nepřišla do styku. Způsob výuky připomíná ze všeho nejvíce dění v kasárnách.
Nejtragikomičtěji ovšem působí bývalý prezident Václav Klaus, který v textu pro svůj tank (myslím, že slovo think je v této souvislosti nadbytečné) ohledně situace na Ukrajině píše: „situace (na Ukrajině) je do značné míry produktem problémů Západu, jeho ztrácející se identity, jeho ekonomické stagnace, jeho kulturního a civilizačního úpadku“, proti kterému stojí „sílící Rusko“, které „našlo svou identitu“. Interpretovat současný život v České republice jako „kulturní a civilizační úpadek“ a život v Rusku či Rusku podléhající Abcházii jako „nově nalezenou identitu“ s pozitivním znaménkem může jen člověk, pro kterého realita neznamená už vůbec nic.
Je týden po návratu, a přesto jsem se stále ještě úplně nevrátil. Nejraději ze všeho bych ten abcházský týden daroval všem lidem v České republice. Otevírá nejenom oči.
Autor je vedoucí katedry environmentálních studií Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity.
BOHUSLAV BINKA, etik, environmentalista, celý článek v LN, Orientace, 11.4.2015
* * *
Omlouvám se LN, že často šířím části či celé jejich články v rámci všeobecně potřebné osvěty. Nemám z toho žádný zisk, naopak přispívám k jejich větší čtennosti. Právem získávají na oblibě o čemž svědčí i nárůst počtu denních výtisků a počtu odběratelů. Jejich koupí byla posílena jejich nezávislost o čemž svědčí i článek výše. Těžko si podobné články přečtete v Haló Novinách. V Evropě je válka. Důležitost pravdivých informací a jejich šíření v této kritické době informační války, kdy Rusko nestydatě lže, je navýsost potřebná. Kam vede a co dokáže monopol na lži, nám ukázali v dostatečné míře čs. komunisté od roku 1945 a ukazují dodnes jejich pohrobci. Následovníci zločinného systému v Rusku v tom dnes pokračují mnohem sofistikovaněji a mnoho, jinak slušných lidí, této propagandě opět nebezpečně podléhá.
* * *
„Komunismus znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. – Bez všelijakých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.“
Karel Havlíček Borovský ve svém časopise „SLOVAN“ 26.7.1850
* * *
Jan Šinágl, 13.4.2015
* * *
Komentáře
RSS informační kanál komentářů k tomuto článku.