Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Kalendář událostí

čt dub 11 @08:30 -
OS Kolín - II. kolo: Šinágl a spol. obžalován
čt dub 18 @17:30 -
Praha Americké Centrum: ETIKA UMĚLÉ INTELIGENCE
st dub 24 @08:30 - 11:00PM
Zlín - konference: Baťův odkaz světu
čt dub 25 @09:00 - 01:30PM
Zlín - konference: Baťův odkaz světu

Nejnovější komentáře

  • 28.03.2024 15:57
    Číslo 13 ‧ 28. března ‧ 2024 Týdeník Echo AD Rodina, nebo ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 18:58
    ČR dostane z EU 73 miliard Kč na investice do dopravy či ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 18:44
    „Lockdowny mají závažnější důsledky než samotný covid“ Z ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 08:59
    Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zhoršila ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 07:26
    Vážení přátelé zahrádkáři a sympatizanti ZO ČZS Pod Majerovic ...

    Read more...

     
  • 25.03.2024 17:28
    Universal supranational citizen Why does today's Europe face ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Kvapil FrantisekPOKUS O ÚLET Z ČSSR NEBO TRAGICKÁ NEHODA? (Vlevo fotografie DPA s rukou usmrceného pilota).

V poslední době se hovořilo a psalo o úletu plk.Chadalíka, velitele vrtulníkové letky v Havlíčkově Brodě. Dovoluji si jen  krátce připomenout, že na tomto letišti byla rozmístěna v roce 1945 část letecké jednotky Luftwaffe, které velel nejúspěšnější německý a vůbec ve světě pilot s nejvíce, pravdivě a skutečně s ověřenými sestřely spojeneckých letadel, major Hartmann (352 sestřelů). A navíc dodávám, že 8.května 1945 odstartoval z tohoto letiště ke svému poslednímu letu a nad Brnem sestřelil sovětský stíhací letoun JaK-9, s nímž si pilot místo pomoci Pražskému povstání prováděl na Brnem bezstarostně leteckou akrobacii.

Plukovníka Chadalíka jsem poznal jako poručíka v době, kdy jsem sloužil na Velitelství letectva a PVOS (Protivzdušná obrana státu)  v roce 1956 - 1958. Když pilot dosáhl věku nad 40 let, létal na stíhacích nebo bombardovacích letounech a začal mít zdravotní potíže, které by normální smrtelník ani nepoznal, čekaly ho existenční problémy. Stačila maličkost a byl vyřazen z létajícího personálu a propuštěn do zálohy, nebo přeřazen na nějakou neletovou funkci a v lepším případě jako pilot dopravního letounu nebo vrtulníku. Pplk. Chadalík se tak stal vzhledem ke svému věku pilotem a později i velitelem vrtulníkové letky, která byla dislokována na havlíčkobrodském letišti. Z toho 21.srpna 1968 odlétl do zahraničí hledat pomoc proti okupaci. Dodávám, že žádný jiný pilot, stíhacího, bombardovacího nebo dopravního letounu, by bez pomoci techniků nemohl letoun nastartovat a odletět.

Pilot Chadalík nebyl jediný, který v roce 1968 odlétl z ČSSR a dodnes přes tajemné okolnosti jeho úletu a smrti panují nejasnosti a podezření a to také proto, že se tato událost stala v období okupace a všechny informace byly přísně utajované.

Dne 25. listopadu 1969 ve 14 hod. 10 min. odstartoval z letiště České Budějovice s letounem MiG-21F pilot 1.třídy nadporučík František Kvapil. Počasí nad letištěm a v prostoru, kde měl splnit úkol podle osnov stíhacího letectva odpovídalo danému měsíci. Podle záznamu bylo 5/8 oblačnosti ve výši 1000 m. Dodávám, že na letišti byl dislokován 1.stíhací letecký pluk 3.sboru 7.armády PVOS.

Pilot npor. František Kvapil se narodil 2.dubna 1939 v Příbrami. V roce 1962 absolvoval Letecké učiliště a v roce 1965 přežil dokonce srážku s letounem MiG-15. V době svého vzletu měl nalétány 523 hodiny při 884 startech. Byl ženatý a měl jedno dítě.

Dvě minuty po startu pilot ohlásil, že přiletěl do "pracovního prostoru" a požádal řídícího létání (ŘL) o povolení k zahájení plnění úkolů, které spočívaly, podle Osnovy pro stíhací letectvo nácvik "PŘEPADŮ", lety ve výšce 500 až 1000 m. Když se ho ŘL za 6 minut, tj. ve 14.18 hod. dotazoval na jeho polohu, neodpověděl mu a za 12 minut na to podle radarových záznamů (14,30 hod.) přelétl státní hranici s Rakouskem v prostoru Vyšší Brod. Od této doby nejsou o letounu s pilotem Kvapilem k dispozici žádné zprávy až do 15 hodin, kdy "údajně" provedl u obce ERLSTÄT (4 km západně od bavorského města TRAUNSTEIN) nouzové přistání, při kterém přišel o život.

Ihned po zjištění ztráty jeho letounu z obrazovek radarů vznikla domněnka, že pilot ČSSR uletěl. Od této chvíle začalo období naprosto nejasných, nesrozumitelných, neověřených, podivuhodných informací a spekulací o příčinách letu a katastrofě.

V 17,47 hod. obdržela ČTK zprávu, vydanou DPA v Bonnu o zřícení letadla na německém území s nevyloučením, že šlo o pokus útěku z ČSSR s narušením území NSR. Druhá  zpráva ADN byla vydána v 19,25 hod. a byla přesnější s tím, že záchranné práce a šetření události převzala americká armáda z Bad Tölz. Stále však trvala domněnka, že šlo o pokus  úletu z ČSSR. Třetí zpráva byla již podrobnější a přinesla zajímavou informaci, která vyvolala další nejasnosti kolem této tragédie. Kromě toho PVOS  dostalo prostřednictvím Zpravodajské zprávy Generálního štábu zprávu, že když byl letoun zjištěn nad územím SRN, odstartovaly  proti němu ve 14.38 hod.  z letiště ERDING (München) dvě dvojice amerických letounů od 86.americké letecké divize. Žádné  podrobnosti však uvedeny nebyly.

Vyvstala tak další otázka - co, kde, jak a  proč se pohyboval nadzvukový československý stíhací a přepadový letoun  MiG-21F s pilotem 1. třídy, vycvičeným a schopným létat ve dne i v noci za ztížených povětrnostních podmínek?

Trosky letounu s tělem mrtvého pilota byly přepraveny do republiky. Expertizu provedlo Výzkumné a zkušební středisko 031. Zpráva, stále utajená, byla vydána až v roce 1969. Komise ve své zprávě uvedla, že bez technické expertízy na místě, prozkoumání trosek letounu, fotodokumentace přístrojů letounu (které chyběly), nelze provést kompletní závěry příčiny katastrofy. Dodávám, že jsme nebyli se žádnou zprávou a příčinami katastrofy seznámeni.

Přestože o smrti pilota npor. Kvapila nebyla zpráva vydána tak, jak bylo do té doby obvyklé, věděli jsme o ní všichni a tím více se šířily různé informace. O úletu z Havlíčkova Brodu jsme se také oficiálně nic nedozvěděli.

Vžijme se do situace po okupaci v srpnu 1968.

Ministrem národní obrany se stal po odvolání generála Lomského generál Martin Dzúr. Tvrdilo se o něm, že byl dosazeným agentem KGB ke generálu Svobodovi, aby o něm podával zprávy a informace. Z funkce velitele letectva a náměstka ministra národní obrany byl odvolán generál Vosáhlo. Na jeho místo byl překvapivě jmenován generálporučík Oldřich Štancl, CsC. Ten měl tisíce důvodů, aby okupantům dokázal, že nešlo o úlet, ale o ztrátu orientace a  pokus o přistání s tragickým důsledkem. Co překvapilo nejvíce? Nikdy předtím a ani potom se velitel letectva nevyjadřoval ve vyšetřovací zprávě. Generál Štancl napsal – cituji:

"Vylučuji naprosto, že šlo o pokus o úlet. Npor. Kvapil předtím vykonal let ve výšce 10.000 metrů a k přeletu hranice by potřeboval pouze při rychlosti 800 Km/hod. 3 minuty". Dále tvrdil, že pilot ztratil orientaci a tuto situaci se snažil  při záchraně letounu řešit sám. Jak k této dedukci ze své kanceláře dospěl, nikomu nevysvětlil. Poté vydal zákaz všech letů vyjma sanitních a k ochraně hranic. Tím ale pochybnosti o pravdě letu pilota Kvapila narostly.

Proč se pilot, vycvičený  a kvalifikovaný pro 1.pilotní třídu od 14,18 hodin až do své smrti neozval? Proč se nepokusil o navázání spojení, nevystoupal do výše, aby ho mohly sledovat radary a navést ho domů? Kde vlastně létal s nadzvukovým letounem po dobu 42 minut nad územím Rakouska a Spolkové republiky Německo? Proč se nepokusil o katapultáž, když viděl, že mu dochází palivo a rozhodl se s vysunutým podvozkem a brzdícím padákem o sebevražedné přistání do lesního průseku, přičemž musel vědět, jako zkušený pilot, že takový pokus nemůže dobře skončit?

Takové a další otázky jsme si kladli spolu s leteckými odborníky, zůstaly bez odpovědi. Nikdo se již nikdy nedozví, jak to vlastně všechno bylo, co si pilot myslel a proč se tak rozhodl. To všechno si vzal s sebou do leteckého nebe. Otázka, zda šlo o pokus, o úlet, nebo o souhrn nešťastných událostí, zůstane navždy neodpovězena.

Aby toho nebylo toho dne dost, vysadil motor MiGu-21 pilotovi 11.slp ze Žatce pplk. Jaroslavu Novákovi a když se mu nepodařilo ho znovu nahodit, provedl ve 14,14 hod. úspěšnou katapultáž (pro laiky - vynucené opuštění letounu pomocí vystřelovacího zařízení).

Pondělí 25.listopadu 1968 se zapsalo černým dnem do historie československého letectva - jeden mrtvý pilot, dva zničené letouny, škoda podle MNO přes 7 miliónů Kč. Cena jedno letounu se pohybovala okolo 3,5 miliónu. To ale bylo ve srovnání s náklady za dvacetiletou okupaci ČSSR vojsky pěti státu Varšavské smlouvy pouhým zlomkem. Následovaly další tragédie. Jejich následky se promítají až do dnešních dnů.

Plk.let.Ing.v.v. Zbyněk Čeřovský

Podklady poskytnuté díky řediteli VÚA plk. Žikešovi

* * *

P.S.

Tehdy ještě neexistovaly tzv. „černé skříňky“ (zvukové záznamy rozhovorů a technická data letu), které by vnesly jasno. Že mohou být dodnes utajovány části rozhovorů ŘS s pilotem nelze vyloučit. Zřejmě by svědčily ve prospěch pilota, jinak by nebyl důvod je zatajovat, byť selháním techniky se soudruzi nikdy moc nechlubili a už vůbec ne dobrovolně. Mimochodem SRN se jmenovala vždy stejně, jen komunisté ji přejmenovali na NSR.

Dějiny se udály, historie se píše. Tu píší vždy vítězové. Kvalita vítězů určuje stupeň „pravdy“ o dějinách. Vždy bude převažovat snaha o vyzdvihnutí toho, na co můžeme být hrdi a méně snahy připomínat to, na co hrdi být nemůžeme. Dějiny tvoří vždy silné osobnosti, jak negativní, tak pozitivní - místní i světové.

Budu se snažit v tomto jubilejním roce 100.výročí vzniku ČSR připomínat stoleté dějiny naší země takové, jaké skutečně byly. Čím více poznáme pravdu o naší zemi a jejích dějinách, tím méně budeme chyby opakovat a o to více profitovat – materiálně a především mravně a morálně.

 

Jan Šinágl, 5.1.2017

* * *

Voják, který 21.srpna 1968 aktivně konal "ve zbrani" – plk. Vladimír Chadalík

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.33 (3 Votes)
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)