Antikomunismus to má i v umění mnohem těžší než antifašismus, i když v obou případech jde o stejnou věc: o ty mrtvé a umučené - KSČM zablokovala třetí čtení Asociační dohody mezi EU a Ukrajinou - Jeden příběh z doby okupace krátce po 20.8.1968 - Zaorálek a západní barbarství - Kdo se stane ovcí? - Komunismus znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení.
V Bruselu vystavila skupina Pode Bal sousoší, na kterém leží z hlavy krvácející figurína. Má to být mladý (východní) Němec Hartmuth Tautz, kterého v srpnu 1986 roztrhali pohraniční psi, když se snažil utéct nedaleko Bratislavy do Rakouska. Kolem jsou dosti hnusné figuríny s tvářemi Chomského, Žižeka a Marxe.
Levice, která se k nim hlásí a ctí je, je pobouřena. Marx je přece nevinný a Chomsky nebo Žižek trhali uprchlíky?! Nejistě že ne, oni jen trvale relativizují stisk zubů těch k trhání vycvičených psů. Chomsky léta přesvědčuje svět, že směr, kterým Tautz (a statisíce dalších) utíkal, byl stejně špatný, možná horší (protože skrytě), než odkud ti pomatenci prchali. Žižek chce ten svět rovnou revolucí změnit. A zkusit to pak znovu a lépe, teď už to třeba vyjde. I to násilí se už použije humánněji.
Lidé, kteří jsou pobouřeni, jsou hrozně citliví. Jde jim o spravedlnost. Komunismu je totiž nutné dotýkat se v rukavičkách, jemně se k němu přibližovat a raději ani nedýchat. Tak je to křehká věc. Běda, aby mu nikdo neublížil, neukřivdil, protože jak by k tomu přišli všichni ti pokrokoví lidé, kteří mu tolik věřili a obětovali. A jak by k tomu přišla ta Amerika, která se bez komunismu obešla a pořád ne a ne toho litovat? Vždy se musí opatrně rozlišovat, jestli to vraždění byl přehmat, nebo dějinná nutnost, jestli to mučení bylo zbytečné, nebo vynucená věc na cestě k dobru. Jestli ta nesvoboda, to ničení všeho pestrého a živého, bez čehož komunismus komunismem není, nebylo přece jen k něčemu dobré. Možná bylo...
Protože komunismus je věc nutná a vědecká, neboť dialektická. Vítězí, i když prohrál... praví se ve hře Karla Steigerwalda Cena facky, kterou dávají v Uherském Hradišti. Ta je tak antikomunistická, že kdyby ji naši z levice viděli, tak tou nespravedlností omdlí... Ono z té hry vyplývá, že to bylo a je svinstvo a hnus. Toť drzost a skandál!
JIŘÍ PEŇÁS, redaktor LN, OKRAJE, 1.6.2015
* * *
KSČM zablokovala třetí čtení Asociační dohody mezi EU a Ukrajinou
v den, kdy u nás byl ukrajinský ministr zahraničí. Byla to dobrá, poctivá práce. Ale nikoli pro soudruhy, nýbrž pro Putina, který komunisty nesnáší. Co tedy může znamenat K ve zkratce KSČM, když na komunistickou nohu to kulhá? Kremelská?
Alexandr Mitrofanof
* * *
Jeden příběh z doby okupace krátce po 20.8.1968
Můj tchán byl lékař a měl známého na pražské prosektuře. Ten mu tenkrát tajně sdělil, že mají na prosektuře asi čtyřicet zastřelených sovětských důstojníků s ranou v týle. Zřejmě odmítali plnit rozkazy. To se samozřejmě v Rusku interpretovalo jako oběti kontrarevoluce.
Z mé korespondence
* * *
Zaorálek a západní barbarství (HN 17.2.2015).
* * *
Kdo se stane ovcí?
Před sestupem do iracionality příliš nebrání vzdělání a už vůbec ne „civilizovanost“. Němci byli vzdělaným a kulturním národem, ale ponížení po prohrané válce, hyperinflace ve 20. letech a hospodářská krize stlačily národní ego takovou silou, že to se zachovalo jako pára v kotli s nefunkčním ventilem: explodovalo, rozepnulo se do obrovských rozměrů a ničilo vše kolem. Přiznejme si – většina z nás si hýčká hodnotu, kterou preferuje, a stejně tak skoro všichni máme nějakého skupinového nepřítele, kterého nesnáší. Je to lidské a přirozené, ovšem je na nás, abychom sami sebe hlídali, zda se naše přesvědčení nezačíná být příliš dogmatické a odtržené od skutečnosti. Je na nás, abychom rozlišovali emoce od myšlenek a to, co víme, od toho, v co věříme. Komu se to nedaří, stává se ovcí.
Milan Zelený
* * *
Komunismus znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení,
že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. – Bez všelijakých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.“
Karel Havlíček Borovský ve svém časopise „SLOVAN“ 26.7.1850
* * *
Tento běs by se měl objevit v našich sdělovacích prostředcích!
VE STÍNU ŠIBENICE: Tryzna v chrámu sv. Michala v Brně dne 7.května 2015
* * *
J.Š.2.6.2015
Komentáře
RSS informační kanál komentářů k tomuto článku.