Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Kalendář událostí

čt dub 11 @08:30 -
OS Kolín - II. kolo: Šinágl a spol. obžalován
čt dub 18 @17:30 -
Praha Americké Centrum: ETIKA UMĚLÉ INTELIGENCE
st dub 24 @08:30 - 11:00PM
Zlín - konference: Baťův odkaz světu
čt dub 25 @09:00 - 01:30PM
Zlín - konference: Baťův odkaz světu

Nejnovější komentáře

  • 28.03.2024 15:57
    Číslo 13 ‧ 28. března ‧ 2024 Týdeník Echo AD Rodina, nebo ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 18:58
    ČR dostane z EU 73 miliard Kč na investice do dopravy či ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 18:44
    „Lockdowny mají závažnější důsledky než samotný covid“ Z ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 08:59
    Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zhoršila ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 07:26
    Vážení přátelé zahrádkáři a sympatizanti ZO ČZS Pod Majerovic ...

    Read more...

     
  • 25.03.2024 17:28
    Universal supranational citizen Why does today's Europe face ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Halík TempletonUkázky z rozhovoru s prof. Tomášem Halíkem

Během bohoslužeb v kostele Nejsvětějšího Salvátora se v přímluvných modlitbách často věnujete Ukrajině. Považujete Putinovo Rusko za nebezpečí?

Považuji ho za nesmírné nebezpečí. Rusko stojí před hrozbou velké ekonomické krize. A tváří v tvář této hrozbě se Putin snaží vybudit a vybičovat starý ruský nacionalismus a krmit národ vidinou obnoveného Sovětského svazu. Je to starý ruský imperialismus, který straší v jeho hlavě a zejména ve hlavách ruských oligarchů, kteří stojí za ním. A kdyby přestal vyhovovat jejich nárokům, tak si tam mohou dosadit ještě horšího diktátora. A na mezinárodní scéně Putin vytváří koalici těch nejhorších sil. Od fašizujících nepřátel Evropské unie včetně paní Le Penové přes posilování spolupráce s Kubou až po styky s některými kryptokomunistickými vládami v Jižní Americe. Před očima nám tady vzniká jakási globální protidemokratická koalice.

Ale mnozí u nás se utěšují, že Česku nebezpečí nehrozí.

Jistě, Putin si nejdříve brousí zuby na bývalé sovětské republiky, kde Ukrajina hraje dominantní roli. Zrovna tak by ale rád dostal pod ekonomickou a politickou dominanci bývalé satelity včetně nás. Jako bývalý důstojník KGB se snaží oživit staré špionážní sítě a vytvářet páté kolony v demokratických státech. A že loví v nejkalnějších vodách české společnosti, o tom svědčí různí ti „přátelé Ruska“ a další vynořivší se spolky putinovců. Někteří tu šíří putinovskou propagandu vysloveně goebbelsovského rázu.

V čem je tak nebezpečná?

Také v tom, že se Putin nyní snaží prezentovat jako obhájce křesťanských hodnot proti morálně rozpadlému Západu. Lidé, kteří u nás šíří jeho propagandu, například bývalý hradní kašpárek Petr Hájek, už běžně mluví o zkaženém Západu, o tom mocném dubisku na Východě … jako bych četl Rudé právo padesátých let.

Ale tihle lidé působí spíš kuriózním dojmem. Vy si myslíte, že by se jejich demagogie mohla ujmout?

Samozřejmě, pro uvažující lidi jsou ty figurky směšné. Ale v těch internetových chatech vidíte, že bahno, které sem po desetiletí vnášela komunistická propaganda, nenávist nejen vůči církvi, ale také Západu, Americe, Židům – to je hluboce usazený kal, který je možné stále čeřit, a demagogové napravo i nalevo to vědí.

Jak vnímáte, že ruská pravoslavná církev otevřeně kolaboruje s Putinem?

Já si velmi vážím starých ruských pravoslavných myslitelů. Ale velice mne znepokojuje, že temnou stránkou ruského pravoslaví je službičkování moci. Zatímco na Západě už od jedenáctého století vznikala distinkce mezi světskou a církevní mocí, na Východě trval cézaropapismus a tenhle model v Rusku svým způsobem přežívá dodnes. Pravoslaví se hodně orientovalo na spiritualitu a liturgii a zanedbávalo teologické reflexe politických otázek. Také proto se často stává hanebným nástrojem vládnoucí moci.

Diskutujete o těchto věcech i s ruskými duchovními?

Pamatuji si na jednu kontroverzi s jedním ruským pravoslavným hierarchou, který na mezinárodní konferenci v Hnězdně vyzýval katolickou církev, aby spolu s pravoslavím a islámem vytvořila koalici obrany tradičních hodnot proti protestantismu a západnímu liberalismu. Jinak řečeno: Fundamentalisté všech náboženství, spojte se. Což je něco, co musí katolická církev, která na rozdíl od té ruské prošla renesancí, reformací a hlavně osvícenstvím, rozhodně odmítnout.

Vadila vám performance Pussy Riot v chrámu Krista Spasitele a jejich „Bohorodičko, vyžeň Putina?“

Bylo to hodně nevkusné, samozřejmě. Určitě to zraňovalo city pravoslavných věřících, pro které chrámový prostor hraje coby předsíň nebes daleko větší roli než v západní křesťanské tradici. Na druhou stranou jsem souzněl s kritikou Putina. Spolu s Martinem Putnou jsme upozornili, že to trošku připomíná jednu zajímavou tradici v ruském pravoslaví, totiž „jurodivé“ - blázny pro Krista. Ti pohrdali uznáním, vyrušovali při bohoslužbách, ale nakonec se na jejich hrobech začínaly dít zázraky. Bible říká, že Bůh si někdy vyvolí to, co lidé pokládají za pošetilé, a to, co mají za moudré, hodnotí jako pošetilost.


V našich parlamentních volbách loni na podzim se projevil dost velký stupeň nedůvěry v demokracii. Znamená to, že prožíváme čas otřesu jistot?

Určitě procházíme velkou krizí autority. Zejména u mladých lidí se setkávám s tím, že nenacházejí žádný politický subjekt, žádného představitele, kterého by si mohli opravdu vážit. Z médií se na nás valí vršící se skandály, které ale nemají očistný charakter. Stále jen vidíme, že jejich vyšetřování, soudní procesy, se nekonečně vlečou. Pokud ale nebudeme svědky toho, že korupčníci budou po zásluze potrestáni, tak převládne opačný efekt: Podívej se, dělá to každý. A ze všeho se dá vyklouznout, stačí jen týden nebrat telefony a přijde další skandál, který ten můj přetluče.

Kudy ale vede cesta, když člověk nechce být přílišným moralizátorem a naopak ani cynikem, vysmívajícím se etickým zřetelům?

Stále se snažit nespadnout do jednoho ani do druhého extrému. Naučit se žít s tím bolestným napětím mezi vysokým ideálem a realitou našich slabostí a nedokonalostí. A hlavně: stále na sobě pracovat.

V prezidentské volbě jste varoval před volbou Miloše Zemana. Potvrzují se vaše obavy?

Na jedné straně oceňuji, že je jasně proevropský. A že obrátil kormidlo české politiky, které jeho předchůdce velmi nebezpečně stáčel do vod izolacionalismu – tudíž blízkých Rusku. Ale zase u Václava Klause, jakkoliv jsem nesouhlasil s devadesáti procenty toho, co říkal, jsem měl pocit, že říká to, co si skutečně myslí. U Zemana ten pocit nemám. U něj mám pocit, že říká, co mu slina na jazyk přinese, a hlavně co lidé chtějí slyšet. Zejména jeho výroky na adresu islámu jsou krajně neuvážené a populistické.

Proč vlastně?

Naprostá většina lidí u nás se s islámem setkává jen v podobě zpráv o extremistech, nemá žádné osobní zkušenosti ani solidní vědomosti o islámu. Přece nemůžeme zaměňovat víc než miliardu vyznavačů islámu s extremisty. Je třeba nahrazovat předsudky a stereotypy schopností rozlišovat. Samozřejmě že fanatismus, který využívá některé motivy islámu, je nebezpečný a je důležité, aby se tomu západní svět veškerou mocí bránil. Ale jednou z prevencí proti šíření islámského extremismu je právě dialog s muslimy. Snaha posílit umírněné mezi nimi. Když se muslimové hází do jednoho pytle a z úst významného představitele státu padají výroky, které se dotýkají islámu jako takového, tak to považuji za velmi hloupé a nebezpečné.

Spatřujete v Miloši Zemanovi „svého“ prezidenta?

Spíš je mi ho dnes líto, vidím, že je to nemocný člověk. Léta alkoholu a barbarské životosprávy se podepsaly na jeho zjevu, na jeho chování i na jeho myšlení. Vždyť on byl původně intelektuál, Klause převyšoval inteligencí a hlavně smyslem pro humor. Pak si přisvojil masku jakéhosi bodrého, přihlouplého strýce. Ale ta mu přirostla k obličeji tak, že už ji nemůže sundat. Přitom styl jeho rozhodování, koho jmenuje ministrem, komu udělí nebo odepře profesorský titul, nese znaky orientálního despoty, který odměňuje své milce a mstí se svým nepřátelům.

Bohumil Doležal nedávno napsal, že „křesťané si za této vlády budou muset zvykat na život v agresivním ateistickém státě. (Něco jako soft varianta někdejšího starověkého Říma.)“ Souhlasíte s ním?

To bych považoval za přehnané. Nemyslím si, že by nás někdo předhazoval lvům. Zvlášť když na levici „lvi“ jaksi došli. Myslím, že sociální demokracie si už uvědomuje, že si demagogickou kampaní proti restitucím naběhla. Po převzetí vládní odpovědnosti se ukazuje, že nemůže svévolně porušit smlouvy uzavřené mezi státem a církvemi. Její kartu přebírají komunisté a budou na sociální demokracii útočit, že zradila svůj program.

V knize Co je bez chvění, není pevné jste napsal: „Se současnou podobou církve je mi těžké, často přetěžké se ztotožnit.“ Platí to dodnes?

V té knize ještě doznívalo mé zklamání z doby, kdy jsem nastoupil na teologickou fakultu a narazil jsem u jejího tehdejšího vedení na něco, s čím jsem skutečně nepočítal. Že ti lidé se začnou chovat jako v totalitní organizaci. Ve stylu: když kritizuješ nás, tak jsi proti církvi a papeži. Jako za komunistů: když kritizuješ nás, tak jsi proti socialismu, soudruhu. To mne skutečně zaskočilo a ranilo, dlouho jsem to zpracovával. Ale nehodilo mě to mezi zatrpklé odpadlíky. Ale začal jsem mnohem víc rozumět různým kritikům církve. Dnes jsem v církevních kruzích přijímán daleko lépe. Což souvisí i s tím, že celá církev prochází obrovskou změnou. Současný papež zahájil opravdu hlubokou reformu církve.

Skutečně se dá říct, že se ve Vatikánu něco podstatného mění?

Tam vládne skutečná revoluce shora. Papež na tom pracuje krok za krokem. Ultrakonzervativci odcházejí ze svých po léta udržovaných pozic a přicházejí lidé daleko otevřenější, kvalifikovanější. Papeže Benedikta XVI. jsem si vážil jako intelektuála, ale byl to člověk do značné míry osamělý. Ale za tímto papežem stojí ohromný potenciál jezuitského řádu, který měl vždycky velkou citlivost pro naléhavé úkoly v církvi a ve světě. Teď jde o to, aby to neskončilo tím, že lidé budou všude ve světě jen tleskat sympatickému papeži. Jde o to, zda většina církve přijme jeho nový styl za svůj.

A nemůže skončit velkolepá mise papeže Františka velkým humbukem a zklamáním?

Někteří církevní představitelé jsou z tohoto papeže zděšeni. Utěšují se: papež je v pokročilém věku, všechno se pak vrátí do starých kolejí. Ale to už prostě nejde. Není se kam vracet. Ten pohyb ve světě je tak mohutný a papež odpovídá na velká znamení doby. A stále častěji slýchávám od věřících: Po jeho zvolení jsem zase hrdý na to, že jsem katolík.

Možná častěji ale slýcháváte od lidí: V Boha nevěřím, do kostela nechodím, ale Něco je nad námi...

Tenhle „něcismus“ považuji za nejrozšířenější náboženství v Čechách. A má různé formy: Od pokorného zmlknutí před tajemstvím až po různé náhražky náboženství v podobě různých esoterických proudů. O nás se říká, že jsme nejvíce ateistická země, ale zároveň země, kde je nejvíce rozšířená víra v amulety, kartářky, horoskopy. Kdosi řekl, že Češi jsou národ, kde více lidí věří v UFO než v Boha.

A patří vtip do kázání?

Určitě. Mohl bych vás seznámit s paní, která šla náhodou kolem našeho kostela se psem a najednou slyšela, že se odtamtud ozývají salvy smíchu. Tak jednomu žebrákovi před kostelem svěřila svého psa, šla dovnitř, pak chodila každou neděli a za pět let jsem ji pokřtil.


(Rozhovor s Jiřím Leschtinou pro Aktuálně.cz, publikováno 23.+25. 7. 2014)

http://halik.cz/cs/tvorba/rozhovory/clanek/188/

* * *

J.Š. 26.7.2014

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 2.69 (16 Votes)
Share

Komentáře   

-3 #12 Martin Donda 2014-08-06 13:50
Nižší stupeň produchovnění:- ). Nebýt Vás, myslel bych si dál(ve své Pýše), že jsem nějak duchovně na výši. Děkuji za lekci. P.S. Bez nižšího nemůže stát vyšší. Cituji Kamjdu:
Pro M. Dondu:
Jste názorný příklad pokrytce. Mě vyčítáte posuzování, ale sám jej děláte. Jinak ale bez posuzování v čem je opravdovost a v čem již ne to nejde, jinak bychom se zastavili ve vývoji. A každý posuzuje podle svého stupně produchovnění. Mě se jasně jeví, že vy podle nižšího stupně. Ani nevíte, co o sobě bezděčně vypovídáte.:-)
+3 #11 PHradil 2014-08-06 10:59
Cituji Myslim to uprimne,:
KAMJDU mas pravdu,jsi statecna svine.

Jistě to "myslíte upřímně" ale vězte, že podle pana Šinágla máte problém o kterém nevíte a který o to víc o vás vypovídá. Zrovínka vám to ale asi opomene sdělit...
-1 #10 Myslim to uprimne, 2014-08-06 00:43
Cituji Kamjdu:
Nebojím se uvést své úřední jméno, jen ale nechci usnadnit ničemným darebáčkům, aby mě obtěžovali pokud urazím jejich nenávistné ego. Vím ale současně, že sofistikovaného zločince má přezdívka nezastaví a tak je vlastně stejně dosti odvážné, když člověk mého typu i pod přezdívkou píše upřímně co si myslí. A ještě toto: nelze si nepovšimnout, že např. nenapadnete komentář typu jarda m., ale napadnete ten můj. To o vás velmi vypovídá a uvědomuji si zároveň, proč asi vám z ANO na vaše nabídky neodpověděli.

KAMJDU mas pravdu,jsi statecna svine.
0 #9 Kamjdu 2014-08-05 23:54
Nebojím se uvést své úřední jméno, jen ale nechci usnadnit ničemným darebáčkům, aby mě obtěžovali pokud urazím jejich nenávistné ego. Vím ale současně, že sofistikovaného zločince má přezdívka nezastaví a tak je vlastně stejně dosti odvážné, když člověk mého typu i pod přezdívkou píše upřímně co si myslí. A ještě toto: nelze si nepovšimnout, že např. nenapadnete komentář typu jarda m., ale napadnete ten můj. To o vás velmi vypovídá a uvědomuji si zároveň, proč asi vám z ANO na vaše nabídky neodpověděli.
0 #8 Jan Šinagl 2014-08-02 16:47
Kdo se bojí podepsat pod svůj názor na téma, které ho v ničem neohrožuje, má obyčejně problém o kterém neví a který o to více o něm vypovídá. Obávám se, že pan "Kamjdu" opravdu neví kam jde, ale o to více je si jistý, že to ví. Ve své viditelné nejistotě a její potřebě, hledá "jistoty a opory" v dalších nejistotách. Nižší nemůže pochopit vyšší, tím méně, když se za vyšší považuje a tuto potřebu takl urputně prosazuje bez pokory a připuštění, že to může být i jinak. Kdo nepochybuje, je snadnou obětí manipulace, často sama se sebou.
+2 #7 Kamjdu 2014-08-02 15:41
Pro jardu. m.:
Že jsem u vás lump a mě podobní, že jsou lumpi? Sám tomu nevěříte, co tu tvrdíte. To jen ten svůj problém, ten svůj hnus, promítáte na druhé. V tomto případě na mě. Myslím si, že je docela reálná představa, že jste v některém ze svých minulých životů byl středověkým inkvizitorem a že tyto hnusné sklony darebáka vás do dnes neopustily. Je právě pro mě dosti překvapivé, že myslivý inteligentní, sečtělý Halík dělá kariéru v tak profláknuté církvi, která je přímo těžce kontaminovaná lidmi vašeho typu.
www.osud.cz/.../
+1 #6 Kamjdu 2014-08-02 15:21
Pro M. Dondu:
Jste názorný příklad pokrytce. Mě vyčítáte posuzování, ale sám jej děláte. Jinak ale bez posuzování v čem je opravdovost a v čem již ne to nejde, jinak bychom se zastavili ve vývoji. A každý posuzuje podle svého stupně produchovnění. Mě se jasně jeví, že vy podle nižšího stupně. Ani nevíte, co o sobě bezděčně vypovídáte.:-)
-2 #5 Richard Kluzák 2014-07-31 10:14
Pan Halík chce zřejmě dělat politickkou kariéru a tak začíná s pomluvami prezidenta Zemana. Jeho hodnocení situace na Ukrajině je zcestné a podporující protizákonnost. Pan Halík zaapomíná na základní demokratickou zásadu: Právo na sebeurčení národů.
Evropská Unie pošlapává toto právo bojem proti obyvatelům východní Ukrajiny - stejně tak jako bojem proti Baskům, severním Irům, Korsičanům atd. EU chce podpořit naprostou hegemonii USA na celém světě.
-2 #4 jarda m. 2014-07-30 12:44
Cituji Kamjdu:
Vždycky si kladu otázku jak inteligentní a sečtělý Halík může dělat kariéru u tak hrozné organizace jako je katolická církev. I u nového, již značně osvíceného, papeže mám tento problém. Vychází mi, že to je u kněze T. Halíka velkou mírou pro částečně zastřené vědomí pýchou a pokrytectvím. Dobře ale tyto vlastnosti vidí na druhých. Také mě udivuje, jak ještě nepoznal, jakou úžasnou hlubinou vědění a moudrosti je astrologie. Jak se dívá z patra na necírkevní věřící či již vědoucí. Jednou se mu to v nahotě plně ukáže.

Kamjdu bude zřejmě nějaký sektář nebo vymývač mozku!!!
POZOR na tyto lumpy!!!!
-2 #3 Martin Donda 2014-07-30 09:27
Vaše pýcha se právě pane Kamjdu ukázala v tom, že soudíte svého bližního. A navíc, odpuste mi tu drzost, předpovídáte věci o kterých nic nevíte.Cituji Kamjdu:
Vždycky si kladu otázku jak inteligentní a sečtělý Halík může dělat kariéru u tak hrozné organizace jako je katolická církev. I u nového, již značně osvíceného, papeže mám tento problém. Vychází mi, že to je u kněze T. Halíka velkou mírou pro částečně zastřené vědomí pýchou a pokrytectvím. Dobře ale tyto vlastnosti vidí na druhých. Také mě udivuje, jak ještě nepoznal, jakou úžasnou hlubinou vědění a moudrosti je astrologie. Jak se dívá z patra na necírkevní věřící či již vědoucí. Jednou se mu to v nahotě plně ukáže.

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)