Také si myslíte, že politik je náš zaměstnanec?
„Veřejná služba je služba občanům, ti jsou zdrojem moci výkonné, která má být vykonávána prostřednictvím orgánů státní, resp. veřejné, správy.“ (Ústava ČR). Ústava je v pořádku, ale co realita.
20.000 úřadů v zemi – Na těchto údajích je patrné, že z 10,5 miliónu občanů pouhých 2,5 miliónu živí zbytek národa. No řekněte, může takhle naše státní ekonomika prosperovat?
… Nikdo soudný se nemůže už divit, že takovéto neefektivní monstrum je možné udržet jen za cenu neustálého zadlužování. Máme jeden úřad na každých 500 lidí! Opět jsme tak v něčem světová „jednička“. Z tohoto pohledu máme ve skutečnosti mnohem více nezaměstnaných než současných cca 600.000 lidí. Zaměstnaný je jen ten, kdo odvádí prokazatelnou protihodnotu. Kdo pobírá plat, aniž by jeho práce měla prokazatelnou, smysluplnou hodnotu, je zaměstnaný nezaměstnaný! Mnohem méně úřadů s osobní odpovědností vykoná mnohem více potřebné práce, pokud je vůle. To jsou ty stále přežívající rezidua z totality, která ji nakonec zničila. Jasné pravomoci, osobní odpovědnost, ocenění dobré práce a postih za špatnou, jsou jedinou možnou cestou z morální i hospodářské krize.
KLASIFIKACE ZAMĚSTNÁNÍ A POSTAVENÍ ZAMĚSTNANÝCH V NH (počet osob v jednotlivých oblastech) – shrnutí:
Zákonodárci a řídící pracovníci…………………………………….............. 250 600
Specialisté, vědečtí a odborní duševní pracovníci...……………………… 675 900
Techničtí a odborní zdravotní a pedagogičtí pracovníci………………….. 897 100
Úředníci…………………………………………………………..................... 454 800
Zaměstnanci v ozbrojených silách……………………………...................... 18 300
=============================================================
Nákladová položka státní správa celkem….………..……….................. 2 296 700
Nezaměstnaní …………………………………………………..................... 628 000
Důchodci celkem……………………………………………….................. 2 350 000
Studenti SŠ – VŠ, ženy/muži na mateřské dovolené, atd...…………… 1 214 000
Děti do 15 let………………………………………….…………................ 1 564 000
Občané produkující příjem státu……………………….,…….................. 2 461 000
Na těchto údajích je patrné, že z 10,5 miliónu občanů pouhých 2,5 miliónu živí zbytek národa. No řekněte, může takhle naše státní ekonomika prosperovat?
… Česká republika má poměr rozdělení administrace státu takovýto: 46,42% státní správa a 53,58% samospráva (Švédsko 17.92%/82.08%). V porovnání k dosaženým hospodářským výsledkům výše uvedených zemí je zřejmé, že je třeba provést zásadní změnu v administrativním procesu správy země ve prospěch místních samospráv (decentralizace moci) tak, aby se procesy spojené s kontrolou občana vrátily zpět tam, kam patří, tedy co nejblíže k místním samosprávám. Jednou ze zásadních chyb politiků, co se týče odlivu kompetencí směrem od občana, bylo nežádoucí zřízení krajských úřadů, které se staly nástrojem korupce a vyvádění peněz skrze státní zakázky do pokladen politických stran a vlastních peněženek korupčníků.
… Tohle všechno musí oblast, která tvoří formou materiální produkce daně, uživit. Stát spravuje cca 20 000 úřadů po celé zemi.
Zkrácený sumář opatření navrhovaných, neziskovými organizacemi, občanskými sdruženími a iniciativami, jež směřují k nápravě dosavadního stavu a která je třeba zakomponovat do zákona o státní službě
… Kvalita státní správy je jedním z klíčových politických i ekonomických problémů České Republiky.
… Česká republika čelí velmi silné kritice ze strany Evropské komise, že politická reprezentace ovládá a manipuluje úředníky, kteří v důsledku toho neodvádí jako celek kvalitní práci (což je kromě zpolitizování státní správy způsobené mj. i vysokou fluktuací, mnohdy zapříčiněnou čistkami politických stran v povolebním mocenském procesu). Konkrétní negativní dopady má tato situace jak na čerpání peněz z českého a evropského rozpočtu, tak na chod ministerstev a dalších úřadů. Důsledkem jsou i korekce Evropské komise, která odmítá proplatit nekvalitní projekty. Celkově tento stav podkopává konkurenceschopnost ČR a neumožňuje zajištění kvalitního chodu státu, ani hospodárné vynakládání veřejných prostředků.
ČR je jediným členským státem Evropské unie (dále jen „EU“), který nemá účinný zákon upravující právní postavení státních úředníků, přestože jeho přijetí bylo jednou z podmínek vstupu do EU. Tento předpoklad je mimo jiné zakotven i v ústavě ČR.
V roce 2002 byl přijat Služební zákon (č. 218/2002 Sb.), který upravoval státní službu jako službu veřejnosti. Účinnost Služebního zákona však byla šestkrát odložena. Nedávno prošel v prvním čtení poslaneckou sněmovnou další návrh, ale ani tento zákon neobsahuje takové nástroje, které by státním zaměstnancům ukládaly dostatek odpovědnosti, odstranily nadměrnou regulaci, dublující agendu, zavedly centrální nákup a prodej a zabezpečily produktivní a nákladově efektivní, štíhlou administrativu.
Pro udržení přirozené funkčnosti budoucího zákona o státní službě je klíčový princip samoregulace zakotven ve formě povinnosti státního zaměstnance vytvářet tlak na redukci nepotřebných byrokratických agend, funkcí, orgánů a operací. Tomuto principu bude zejména napomáhat závislost na výši mzdy odvislé od výkonnosti státní ekonomiky, která se odvíjí od neúměrné administrativní a byrokratické zátěže, spolu s nově uvalenou nekompromisní odpovědností za výkon a kvalitu své státní služby. Obrovskou chybou by byla tvorba jakýchkoli dalších řídících orgánů např. ve formě úřadu generálního ředitele nebo dokonce řídícího ministerstva.
Tento dokument si klade za cíl poukázat na zásadní nedostatky ve správě naší země a předložit ve zkrácené verzi návrhy zákonodárcům, které by měly být zohledněny při tvorbě nového zákona o státní službě.
Podpora a šíření tohoto dokumentu, může do značné míry přispět k tlaku na zákonodárce, aby připravovaný zákon o státní službě se nestal, jako mnoho jiných, bezzubým paragrafy prošpikovaným pamfletem.
Pokud se s obsahem článku ztotožníte, zašlete jej poslancům, přátelům a známým. Je to cesta jak přimět politiky k pochopení, že byli zvoleni proto, aby stát sloužil ku prospěchu národa jako celku a ne jen pro někoho.
Zpracoval: Petr Havlíček
http://havlicekpetr.blog.idnes.cz/c/396284/Statni-sluzba-komu-a-pro-koho.html
* * *
Petr Havlíček kandidoval neúspěšně za Hnutí ANO na Pardubicku. Nikdo soudný se nemůže už divit, že takovéto neefektivní monstrum je možné udržet jen za cenu neustálého zadlužování. Máme jeden úřad na každých 500 lidí! Opět jsme tak v něčem světová „jednička“. Z tohoto pohledu máme ve skutečnosti mnohem více nezaměstnaných než současných cca 600.000 lidí. Zaměstnaný je jen ten, kdo odvádí prokazatelnou protihodnotu. Kdo pobírá plat, aniž by jeho práce měla prokazatelnou, smysluplnou hodnotu, je zaměstnaný nezaměstnaný! Mnohem méně úřadů s osobní odpovědností vykoná mnohem více potřebné práce, pokud je vůle. To jsou ty stále přežívající rezidua z totality, která ji nakonec zničila. Jasné pravomoci, osobní odpovědnost, ocenění dobré práce a postih za špatnou, jsou jedinou možnou cestou z morální i hospodářské krize.
Jan Šinágl, 14.2.2014
Komentáře
useful in support of my know-how. thanks admin
information you provide. It's good to come across a blog
every once in a while that isn't the same out of date rehashed information.
Excellent read! I've bookmarked your site and I'm adding your RSS feeds to
my Google account.
RSS informační kanál komentářů k tomuto článku.