Vytisknout
Kategorie: Postřehy a komentáře

Necas_1_Kabul

… Edvard Beneš, Ludvík Svoboda, Václav Klaus, Miloš Zeman, Petr Nečas … Po generace tak na nejvyšších místech ukazujeme svoji neschopnost sami si vládnout, resp. schopnost neustále dosazovat do vedení země takové osoby, které na to nemají potřebné předpoklady … Těžko představitelné, že příští premiér či premiérka naruší tuto zavedenou tradici loutek, zbabělosti, neschopnosti, předemporaženectví a odevzdanosti, bez jakéhokoliv úsilí, snahy a boje v kritických situacích, s využitím obrovské moci kterou mají k dispozici. J.Š.

… Představoval jsem si, co by se bývalo stalo, kdyby Petr Nečas, konfrontován s obsazením svého úřadu Šlachtou a jeho přepadovou reklamou na policejní posilovnu, místo trapně blekotavého souhlasu s prohlídkou zvedl telefon a požádal ministra obrany o urychlenou dislokaci několika tanků, protože se policisté se státními zástupci právě pokusili o státní převrat. …

Necas_KabulMám rád tropické dny, neboť je to jediné období v roce, kdy člověk smí po delší dobu setrvat v nečinnosti a chovat se tím zdravě: omezte nadměrný pohyb, radí v této době ze všelikých medií experti, a já jejich doporučení vždy rád a superflue uposlechnu. Omezit činnost mozku arci nelze, a tak tento, nemaje na práci nic užitečného, oddává se přemýšlení.

Příkladmo Pavel Hasenkopf a David Schmidt se, plodně využivše horka, dostali do pře, zda demise premiera znamená současný pád vlády. Zajímavá otázka: de constitutione lata má pravdu první jmenovaný, avšak ústavní obyčej, již poměrně pevně konstituovaný, nasvědčuje spíše závěru druhého, třebas jeho výklad čl. 68 odst. 2 Ústavy se mi prima facie správným nejeví: premier je v souladu s monarchickou tradicí pouze prvním z panovníkových pomocníků, jenž, demituje-li, může být vyměněn stejně snadno jako kterýkoli jiný z ministrů. Kdyby demise vlády a demise premiera byla jedním a tím samým právním úkonem, nebyla by v čl. 62 písm. a) zmíněna dupliciter, a to je argument, přes který nejede ústavněprávní vlak.

Ale o tom jsem psát nechtěl, ježto mé vlastní solsticiální úvahy byly pohříchu jiného druhu: představoval jsem si, co by se bývalo stalo, kdyby Petr Nečas, konfrontován s obsazením svého úřadu Šlachtou a jeho přepadovou reklamou na policejní posilovnu, místo trapně blekotavého souhlasu s prohlídkou zvedl telefon a požádal ministra obrany o urychlenou dislokaci několika tanků, protože se policisté se státními zástupci právě pokusili o státní převrat. Pomiňme detaily, jako že česká armáda žádné pohybuschopné tanky nemá, takže přesun by se musel uskutečnit na tahačích, z nichž by tanky před Strakovkou výhružně sjely, a také ponechme stranou, že skutečný premier Nečas by takového skutku nikdy nebyl schopen; jak víme, reálný Petr Nečas se nervově zhroutil a po řadu hodin, než jej dali dohromady, nebyl schopen ani se mediálně vyjádřit, ani neodpovídal na telefonáty svých nejbližších spolupracovníků.

To pomiňme a představme si prostě, že by se to stalo. Šlachta s Ištvanem by byli ochrankou odzbrojeni a internováni ve sklepních prostorách a Nečas by vystoupil simultánně v televisi, v rozhlase a na vládním webu s prohlášením k občanům, v němž by akci orgánů činných v trestním řízení označil za útok na samu podstatu demokratického režimu, vznesená obvinění za zčásti směšná, zčásti vykonstruovaná a olomouckého vrchního státního zástupce za karieristu, který se chtěl svézt na vlně populistických nálad. Jak to známe z historie: Aux armes, citoyens, formez vos bataillons! / We shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender.

To učiniv, Petr Winston Nečas by požádal sněmovnu o zřízení zvláštní vyšetřovací komise k událostem 13. června, a na základě ad hoc premierského zatykače by poslal zadržené policisty a státní zástupce do různých vazebních věznic v zemi, tak aby se nemohli navzájem domlouvat. Zároveň by přislíbil, že jakékoli nepravosti, k nimž snad na jeho úřadu kdy docházelo, osobně prošetří a viníky potrestá.

Lid, jemuž by se nedostávalo hodnověrných informací, by byl zmaten, ale s největší pravděpodobností by svého premiera podpořil: máloco dokáže lid stmelit tak jako tanky před sídlem vlády. A silný vůdce, který v hodině krise nezklamal, má vždy dost následovníků.

Nevím, ale cosi mi říká, že příští premier této země, ať jím bude kdokoli, by se už měl učit, jak si správně nasadit helmu, a v koupelně před zrcadlem cvičit udatný výraz: chce-li ve funkci obstát, bude ho potřebovat.

http://paragraphos.pecina.cz/2013/06/kdyby.html

* * *

P.S.

President Edvard Beneš jako vrchní velitel armády po okupaci nacisty prchnul ze země, místo aby vydal rozkaz k obraně země. Prezident Ludvík Svoboda jako vrchní velitel armády, navíc voják, po okupaci vojsky varšavského paktu odjel jednat s okupanty do Moskvy, místo aby vydal rozkaz k obraně země. Prezident Václav Klaus jako vrchní velitel armády nečinně přihlížel přepadení ČT svými podřízenými. Prezident Miloš Zeman jako vrchní velitel armády, nečině přihlíží jak jeho podřízení barbarsky a v rozporu s Ústavou přepadávají Úřad vlády ČR. Premiér země Petr Nečas, jako nejmocnější muž, bez viditelného odporu pokorně podá demisi. Po generace tak na nejvyšších místech ukazujeme svoji neschopnost sami si vládnout, resp. schopnost neustále dosazovat do vedení země takové osoby, které na to nemají potřebné předpoklady, resp. ty předpoklady, které od nich neočekávají občané a které nejsou totožné se zájmy mocných ať už viditelných či nikoliv. Těžko představitelné, že příští premiér či premiérka naruší tuto zavedenou tradici loutek, zbabělosti, neschopnosti, předemporaženectví a odevzdanosti, bez jakéhokoliv úsilí, snahy a boje v kritických situacích s využitím obrovské moci kterou mají k dispozici.

 

Jan Šinágl, 22.6.2013

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1