Jan Šinágl angažovaný občan, nezávislý publicista

   

Strojový překlad

Kalendář událostí

čt dub 11 @08:30 -
OS Kolín - II. kolo: Šinágl a spol. obžalován
čt dub 18 @17:30 -
Praha Americké Centrum: ETIKA UMĚLÉ INTELIGENCE
st dub 24 @08:30 - 11:00PM
Zlín - konference: Baťův odkaz světu
čt dub 25 @09:00 - 01:30PM
Zlín - konference: Baťův odkaz světu

Nejnovější komentáře

  • 28.03.2024 15:57
    Číslo 13 ‧ 28. března ‧ 2024 Týdeník Echo AD Rodina, nebo ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 18:58
    ČR dostane z EU 73 miliard Kč na investice do dopravy či ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 18:44
    „Lockdowny mají závažnější důsledky než samotný covid“ Z ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 08:59
    Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zhoršila ...

    Read more...

     
  • 27.03.2024 07:26
    Vážení přátelé zahrádkáři a sympatizanti ZO ČZS Pod Majerovic ...

    Read more...

     
  • 25.03.2024 17:28
    Universal supranational citizen Why does today's Europe face ...

    Read more...


Portál sinagl.cz byl vybrán do projektu WebArchiv

logo2
Ctění čtenáři, rádi bychom vám oznámili, že váš oblíbený portál byl vyhodnocen jako kvalitní zdroj informací a stránky byly zařazeny Národní knihovnou ČR do archivu webových stránek v rámci projektu WebArchiv.

Citát dne

Karel Havlíček Borovský
26. června r. 1850

KOMUNISMUS znamená v pravém a úplném smyslu bludné učení, že nikdo nemá míti žádné jmění, nýbrž, aby všechno bylo společné, a každý dostával jenom část zaslouženou a potřebnou k jeho výživě. Bez všelikých důkazů a výkladů vidí tedy hned na první pohled každý, že takové učení jest nanejvýš bláznovské, a že se mohlo jen vyrojiti z hlav několika pomatených lidí, kteří by vždy z člověka chtěli učiniti něco buď lepšího neb horšího, ale vždy něco jiného než je člověk.

 


SVOBODA  NENÍ  ZADARMO

„Lepší je být zbytečně vyzbrojen než beze zbraní bezmocný.“

Díky za dosavadní finanční podporu mé činnosti.

Po založení SODALES SOLONIS o.s., uvítáme podporu na číslo konta:
Raiffeisen Bank - 68689/5500
IBAN CZ 6555 0000000000000 68689
SWIFT: RZBCCZPP
Jan Šinágl,
předseda SODALES SOLONIS o.s.

Login Form

Aktualita: Petice za záchranu Divadla Spejbla a Hurvínka! Začne Magistrát brzy sponzorovat stravování dětí v McDonaldu v rámci „mravní výchovy“ dětí a mládeže…?!

Veřejné zasedání zastupitelstva Prahy 1 se konalo na Žofíně dne 18.12.2012. Vystoupil i majitel drogérie Zlatá Lyra v Praze Na Můstku Ing. František Štruc. Následně většina zastupitelstva rozhodla o uzavření této prodejny ke dni 31.1.2013, po téměř 75 letech skvělé služby občanům! Takto promluvila za Pražany paní Božena Hamáčková.  Celý zvukový záznam k tomuto bodu stojí za poslech včetně následného hlasování! Zajímavé i byly interpelace na začátku zasedání.

Vystoupení jedné občanky po rozhodnutí o zrušení prodejny:

Malá fotogalerie

Dokumenty k tématu:

1) Občané starostovi Prahy 1 Oldřichu Lomeckému, primátorovi Prahy Bohuslavu Svobodovi, Vládě a Parlamentu České republiky – s ukázkami textů občanů z Petiční listiny na podporu záchrany prodejny Zlatá Lyra.

2) Návrh usnesení a důvodová zpráva zastupitelky a místopředsedkyně Sněmovny ThDr. Kateřiny Klasnové

3) Božena Harmáčková na vědomí starostovi, zastupitelům a občanům

4) Trestní oznámení na JUDr. Ivana Archibalda Vávrudoporučuji soud zítra 20.prosince u MS Praha ve Spálené 2 od 11:30 hod.

5) Článek „Kruh se uzavírá“ (Pražan duben 2003)

Zofin_spiklenci_181212Samozřejmě nepřekvapilo, že v den prvního výročí úmrtí presidenta Václava Havla, nebyla jeho památka uctěna minutou ticha, jak by se na začátku zasedání zastupitelstva slušelo. Několikrát jsem zasáhl do zasedání až mi bylo vyhrožováno násilným vyvedením. Nedivte se, bylo to na zvracení. Když tam vidíte bývalého starostu Jana Bürgemeistera (ten, který kdysi před kamerou TV NOVA utíkal jako malý kluk se shrbenými zády přes dvorek), nebo po vystoupení Boženy Hamáčkové skandální, primitivní reakce MUDr. Jana Votočka, kterou jsem patřičně okomentoval. Starosta Lomský byl dost nervózní a nesvůj, když šel okolo mne, vyfotil jsem ho, jeho reakce: „Půjdete se mnou na záchod?“ Reagoval jsem okamžitě: „Samozřejmě, velmi rád!“ Poté následoval rozhovor mezi čtyřma očima na chodbě, kdy jsem si udělal rychle jasno o „charakteru“ tohoto člověka. Bylo typické, že před hlasováním o prodejně si „spiklenci“ vyžádali 2 minuty na poradu – inu není nad nezávislost - spikleneckou!

Začali přípravy na další demonstraci, zřejmě ve středu 9.ledna 2013 (o místě a času bude veřejnost a média včas informována). Už to není jen o prodejně Zlatá Lyra, ale o cílené likvidaci malých živnostníků, obrazu a atmosféře Prahy, která se stává v centru stále více bazarem cizího zboží, s cizími prodavači, hernami, casiny a podniky pochybné pověsti, kde si stále více rodilý Pražan připadá jak v cizině a kde i zahraniční turisté se právem ptají zda nejsou náhodou v Rusku!

Počteme-li si Viléma Mrštíka „Bestia trimphans“ o starobylém rázu Prahy ze 7.března 1897, zjistíme, že se tak moc nezměnilo, článek začíná slovy:

Poslední události, ohrožující zdar celé akce pro zachování starobylého rázu Prahy, vybízejí k tomu, aby o věci ještě jednou promluveno bylo, jak toho dnes zasluhuje. Na schůzi Pražského klubu pravil arch. Polívka:

"Na místech rozhodujících nenalézá ideální snažení pro zachování starobylého rázu Prahy vždy patřičného ohlasu, ba ani porozumění." - "Nicméně," pravil dále, "musí se učinit vše možné, aby Praha zachráněna byla před zhyzděním svých nádherných krás, aby se nečinilo násilí jejímu panoramatu, aby zachovány byly krásné harmonické linie, jimiž je Praha bohatší nade všechna města evropská, ano i nad Řím a Florencii. Otázka finanční je největší překážkou v pracích podnikaných na zachování krásného a charakteristického pohledu Prahy, neboť kruhy rozhodující zdráhají se obtížiti rozpočet novými položkami za věci, pro něž nemají porozumění."

Zofin__Lomecky_181212Skvostná charakteristika městské rady! Ku podivu: celých šest milionů dovede pražská obec vypůjčiti si na ničení krás města a z těch šesti milionů nedovede nic obětovat na jejich zachránění! - Těžko tu rozsoudit, neúpíme-li posud pod vpáden Hunů, Avarů a divokých asiatských hord, dnes ovšem v jiné, v podstatě ale nijak nezměněné podobě. Je známo, že městská rada na tuto příkrou obžalobu arch. Polívky odpověděla zase svým způsobem. Počtem celé polovice hlasů postavila se proti rozhodnutí umělecké komisse, v příčině znovu projektovaného domu "u klíčů". - Zdá se, že tento případ, kdy městská rada tak vážným počtem hlasů ohrozila rozhodnutí jediné tu kompetentní umělecké rady, nebude jediný ani poslední a je proto nutno, aby zakročila veřejnost. - Počátek činíme my.

Tu buření všechna ta záliba v zevnějším, jen na effekt vypočteném blesku, - v dělání charakteru, v oslepování lidu zevnějšími hesly, v chlubném vynášení jakéhosi zdání kultury, zatím co kultura pravá pod tímto firnajsem hnije. –

Křivdil by každý lidem tohoto druhu, kdo by je podezříval z vědomých, postranních nějakých plánů, - zlo je mnohem horší a to proto, že ti lidé věří svým bludům, mluví o nich s přesvědčením, poněvadž lepší stránky života jsou jim nedostupny, mluví o svých přehmatech jako o nejvyšších vymoženostech své doby, svou nevzdělanost prohlašují za vzdělanost - a běda s národem, běda s obcí, jsou-li tito lidé vůdci, náčelníky, osobami vlivnými, rozhodujícími. - Řada následovníků, průvod těch, kteří ještě níže stojí svým vzděláním - bývá nepřehledný. Co dobrého a krásného pod svýma nohama takový dav udupe, - trudné pomýšlení –

Tomu tím více se věřilo, poněvadž se vědělo a posud ví: že celý korpus městské rady nebyl přece zvolen a na zodpovědná svá místa povolán na základě vzdělání, vědomostí, kulturní své potence, aby o takových důležitostech jako je přestavování Prahy se ctí mohl rozhodovat, ale proto, že ohromná většina všech členů, ne-li celá řada opakovati nebo přiznávati dovedla po hlavních žurnálech tu a tu politickou barvu, tedy na základě osobních a kompromisních smluv mezi oběma tábory navzájem se kočkujících stran.

Zofin__Votocek_181212Co při našem zjevu tak mnohému musí být nápadno, je: odkud se bere troufalost městské rady, nešetrnou rukou sahati na všechno, co popleteným jejím názorům nezdá se být Prahy dost "důstojným", dále: kde původ svůj vzal onen ponižující nedostatek smyslu pro dějinnou zodpovědnost osoby, celé korporace, zarážející onen nedostatek studu a strachu před tím, jakými literami kdo bude zapsán v dějinách svého národa, a co především na váhu padá: kde a odkud se vzalo úplné ono ožebračení naší veřejnosti o všechen enthusiasmus pro věci kdysi samozřejmé, slavně a živě cítěné? To není jen nedostatek a nevyspělost vkusu, neporozumění na místech rozhodujících, - ubohá tato míra nadšení pro věci naše je zjev totální a jak později ukážeme, rozšířený i do těch srdcí a hlav, od nichž by se toho nikdo nebyl nadál! To je zjev tak kormutlivý a bolestný, že se sotva najde na našem těle jiné a hlubší rány, než je tato smrtelná. S takovou společností a jejím výkvětem nevykoná se nic velkého a paskvilem se jeví všechny naše halucinace, potrhlé sny do budoucnosti, chybí-li životu tento nerv. - -

První, co se nám staví na oči v revisi přítomného stavu je: nízké vzdělání našeho národa - je následkem špatné politiky, nebo špatná politika následkem špatného vzdělání? –

Tu, myslím to vězí a je proto povinností nejen Masarykovou ale nás všech pátrati, v čem a kým zaviněna byla nízká naše úroveň, s které se na svět díváme. Ne dotýkat se těchto věcí, ale přímo odtud vycházet, - vždyť to právě ať tušením ať přímým rozkazem bylo podstatou humanity a humanismu z tehdejších dob - - - Tu půdu vinou buď neschoných, nedostatečně vyvinutých nebo obmyslných, ctižádostivých, sobeckých a jen ve světle svého prospěchu (strany) národ pojímajících lidí pod sebou jsme ztratili. - I to svědčí o prudkém úpadku národního i lidského vědomí, že tak mnohý duch není už ani schopen uvědomiti si tuto pravdu, nebo co ještě horší je, i ti, co cítí celou pravdu této výčitky, ošívají se před ní a oči loktem si přikloňují, aby světla neviděli, poněvadž viděti nechtějí: stydí se veřejně přiznati pravdu tomu, kdo ji vyslovil. Vrchol národního tmářství!

Ve svém článku můžeme jen narazit na některé okolnosti, demonstrující úpadek našeho vzdělání, které v celkovém obraze naší společnosti žádají rozboru zvláštního. Odbočnými úvahami článek svůj obtěžkávat nemůžeme. Není pravda, že v celkovém tomto úpadku našeho vkusu a duševní úrovně rozhodují a rozhodovaly jen a jen síly zevnější a ty že mají a měly větší sílu a moc než reakce proti nim. - Pak by platiti musila také zásada, že hlupota má větší oprávněnost nežli chytrost, protože je zjevem přirozeným, pak by se vnějšími vlivy omluvit dala i krádež - I k té dochází z důvodů finančních.

I Norimberk byl svého času ohrožen židovskou hrabivostí podnikatelů staveb - ale Německo celé, všechen žurnalní i umělecký svět jak jeden muž byl hned na nohou a ztropil takový ryk, že každému zašla chuť na škodu jen pomyslit. Hle, jak se tu zachoval odvěký náš vzor - Nemecko! Totéž se opakovalo při ohrazení staré jedné budovy v Mnichově. Jakým právem smí se tu kdo z nás dovolávat rovnocennosti nebo dokonce i kulturní superiority nad Němci? Tentýž stavební ruch jak u nás, zavládnul kdysi v Mnichově. Hned tu bylo plno dobrovolníků, kteří se postavili proti a jako vzor příkladné úcty k starobylému vzezření svého města uváděli Prahu! - Může být ještě větší komiky nad tuto? –


Já ve svém šiku bojovník byl chabý,

Já mlčel tam, kde měl jsem veto hřmít,

zřel nečinně, kde utišen byl slabý,

kde měl jsem zdvihnout proti křivdě štít.

Boj - pravdě nedůstojný - z té vřavy ven!

však já i tam, kde zvalo přesvědčení,

bych za ně bouřím všem se vydal v plen

krok stranou od klopotné srážky šina

jsem pohodlný volil klid. Má vina!


Ze všeho předcházejícího jde na jevo, že těm lidem, kteří dnes veřejnou správu města Prahy drží v rukou, zvůli jedné polovice nemůže a nesmí se ponechati na pospas osud krásného vzezření Prahy, poněvadž vkus celé této nebezpečné polovičky městské rady je naprosto převrácený a docela různý od toho, který v evropském i našem smyslu je jedině možný a jehož cenu už před 50 lety Havlíček tak určitě chápal.

Jsou v městské radě mužové dobrého zrna, ba někteří z nich trpí jistě pravá muka při rozhodování o věcech jim drahých a bylo by proto nespravedlivo, aby pohana jedněch stihla i nevinné, třebas v menšině.

Toho dopustiti nemají práva ani nejzarytější vinníci a proto myslíme, že se oběma stranám stane tak po právu.

Diváky 7. března 1897

* * *

Nezdá se, že by naši povahu a charakter tolik zkazil komunismus, spíše naše povaha ho instinktivně uvítala a nechala se jím „zkultivovat“ do dnešní „kvality“, při vší úctě k těm všem, kteří si nebezpečí této zločinecké ideologie uvědomili a proti ní něco sami aktivně dělali. Nebylo už tolik co zkazit, zato udělat vše ještě horším díky možnostem, který tento zvrácený systém nabízel a který mohou jen zvrácené charaktery využít, pomineme-li hloupost a naivitu. Nedivme se proto, že si neumíme vládnout, že nám vládnou zločinci, že jsme jediná země z bývalého východního bloku, která nezakázala komunistickou stranu, která má její členy dokonce v Parlamentu, na místech starostů a nově na místech hejtmanů a kdy stále více lidí vzpomíná na „jistoty“ totality. Dříve mluvili k lidu jen ti, co měli co říci, dnes k nim mluví kde kdo a nemá vůbec co říci. Paměť duši, tradici, kulturu a elitu jsme skoro ztratili, skutečnou mravní elitu nemáme, jinak by musela být slyšet a být sama konkrétními činy příkladem, jen hezky mluvit umí a uměl kde kdo. V naší zemi je největší konzumace marihuany, nejvíce supermarketů na počet obyvatel v Evropě. To mnohé napovídá o stavu duše národa a hodnotách, které ctí. Dokud si nebudeme schopni otevřeně říci pravdu o naší skutečné povaze a naší skutečné minulosti, budeme si nabíhat do stále nových problémů, tragédií a propadat nevyhnutelně do zasloužené bídy mravní, kulturní a hospodářské. Nakonec by hrozilo, že všichni slušní a schopní naši zemi opustí. V zemi, kterou opustila hanba a je nakažena morálním aidsem, žít trvale nemohou aniž by se „nenakazili“. Pak tu bude opět vláda „východu“, také postiženého a zničeného komunismem, se vším co k němu patří a co vidíme a zažíváme stále více. Obávám se, že tentokrát už by za nás nikdo cizí nebojoval a umíral. Jen kdo si svobodu sám vybojuje, je schopen si ji i vážit, hlídat a neztratit. Vládne nám ve skutečnosti naše občanská, resp. „ovčanská“ pohodlnost, lenost, zbabělost, kdy díky ní se na odpovědná místa dostali takoví lidé, kteří by tam ve velké většině být vůbec neměli, kteří se chovají jak je jim vlastní a kteří často poslouchají jiné pány. Stále jsme „ovčany otroky“, volbu „občana pána“ máme stále ve svých rukou.

„První, co se nám staví na oči v revisi přítomného stavu je: nízké vzdělání našeho národa - je následkem špatné politiky, nebo špatná politika následkem špatného vzdělání?“ Nebo je nízké vzdělání a špatná politika výsledkem naší povahy a charakteru? Vždy to bude o vůli, aktivní, poctivé práci, naději a víře každého z nás, ochotě začít pracovat nadosobně na změně, aby se toho co si přejeme dožili ti, nejmladší z nás, nebo ti, co ještě nejsou na světě.

 

Jan Šinágl, 19.12.2012

 


 

 

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Share

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v levém sloupci zcela dole)